Toiduuudised

OSKA KARTA MAGUSAT JOOKI! Toitumisnõustaja soovitab valida mahla asemel puuvilja 

Toidutare, 2. juuli 2019, 14:13
Mahl või puuvili?Foto: PantherMedia/Scanpix
Lisatud suhkrutega mahla- ja karastusjookide igapäevane tarbimine võib kaasa tuua veresuhkrutaseme liigsest kõikumisest tingitud terviseprobleeme ning rikkuda söögiisu. Iseäranis ohtlikud on 0-kalorsusega ning ilma suhkruta dieetjoogid, milles peituv kunstik magustaja võib uuringute järgi koguni kehakaalu suurendada, kuna pärsib küllastustunde tekkimist.

2013.–2014. aastal tehtud tervise arengu instituudi uuringust selgub, et keskmiselt tarbitakse Eestis 4,8 portsjonit mahlajooki ja nektarit ning 4,2 portsjonit karastusjooke ja maitsevett nädalas. Toitumisnõustaja ja -koolitaja Reelika Õigemeele sõnul on see murettekitav, kuna kõikides jookides on lisatud suhkruid ning tarbimine ületab soovituslikku kogust. „Mahlajooke ja nektarit võiks tarbida harva, kuni klaas nädalas. Karastusjooke veel harvem, kuna nendes võib suhkrusisaldus olla väga kõrge, isegi 10 g / 100 g joogi kohta,“ kirjeldas Õigemeel.

Samal teemal

Eesti toitumis- ja liikumissoovituste järgi ei tohiks lisatud suhkrute kogus olla suurem kui 10% päevasest energiast, kuid soovituslik on hoida see isegi alla 5%. Toitumisnõustaja seletab meediale saadetud teate vahendusel, et selles piiris ei tohiks suhkrute tarbimine tervisele ohtlikult mõjuda, ent kui kui aga tarbida igapäevaselt rohkem, võib see olla tervisele küllaltki kahjulik. „Põhiline kahju seisneb veresuhkrutaseme liigses kõikumises, mis võib kaasa tuua rasvumist ja erinevaid terviseprobleeme nagu näiteks II tüübi diabeet, südame-veresoonkonna haigused, immuunsüsteemi nõrgenemine, allergiate ägenemine ning liigese ja luude probleemid."

Õigemeele sõnul on mahlajookide tarbimine suur eelkõige seetõttu, et mahlajooke peetakse tihtilugu tervislikuks valikuks ning vahet ei tehta värskel mahlal, töödeldud mahlal, nektaril ja mahlajoogil. „Mahl ei ole terviktoit ehk toit, mis eksisteerib looduses. Terviktoit on ikkagi puu- ja köögivili, mida saab puu otsast või peenralt võtta ning süüa-juua, kõik muu on juba töödeldud ja seal ei ole enam paljusid toiduaines algsel kujul sisaldunud toitaineid,“ selgitas Õigemeel.

Ta lisas, et enamasti on tegu teadmatusega, et mahlasid on erineva kvaliteediga ning kõik need ei sobi kindlasti igapäevatoiduks. Alla 3-aastased ei tohiks suhkrustatud jooke üldse tarbida, 4-6aastased kuni 200ml nädalas, 7–14aastased kuni 400ml nädalas ning ülejäänud mitte üle 500ml nädalas. 

Ettevaatust, nullkalorid!

Kõige ebasoovitavam on tarbida nii-öelda dieetjooke. Kui reklaamitakse suhkruvaba ja kalorivaba toodet, siis on seal tõenäoliselt aineid, mille täpset mõju organismile keegi aimatagi veel ei oska,“ nentis Õigemeel, lisades, et eriti ohtlikud on sellised kehavõõrad sünteetilised magus- ja muud lisaained kasvavale organismile ehk lastele ja noortele.

Magusal maitsel on nimelt oluline roll meie ainevahetusel. Kui aju saab signaali, et kõhtu on jõudmas midagi magusat, tekib suurem valmisolek kaloreid omastada ning peatselt saabub ajju signaal küllastumisest, mis kaitseb ülesöömise eest, on kirjutanud Medical News Today. 

Kui aga seedekulglasse jõuab toit või jook, millel on küll tugev magus maitse, ent praktiliselt olematult kaloreid, on magu küll valmis, ent kaloreid on oodatust väga olulisel määral vähem. Kõht harjub magusat maitset mitte seostama küllastumisega ning nõuab rohkem toitu, mis võib tuua kaasa ülesöömise.
Seetõttu võib suhkruasendaja tarvitamisel olla tugev seos ülesöömisega, hoiatavad teadlased.

Ära riku mahlaga isu

Kooliealiste laste puhul peab Õigemeel tarbimise põhjuseks peamiselt mugavuskäitumist. „Magusat jooki on lihtne tarbida ja see tõstab veresuhkrut ehk tekitab tunde, et kõht on täis. Samuti püüavad lapsed valida tervislikumaid toitusid ning arvavad, et mahlajook või nektar on parem valik kui gaseeritud magus jook,“ selgitas toitumisnõustaja ja -koolitaja.

See-eest teismeliste ja ülikooliealiste puhul peab ta peamiseks tarbimispõhjuseks nii-öelda noorte seas tekkinud kultuuri, kus limonaadipudel peab pidevalt näpuvahel olema, et sealt kogu päeva vältel lonksata. „Samas on spekuleeritud ka selliste jookide sõltuvustekitavale mõjule, kus just noored vanuses 14+ on kõige haavatavamad,“ sõnas Õigemeel. 

Tervislikud alternatiivid

Õigemeele sõnul on suhkrustatud jookidele parimaks alternatiiviks vesi. „Vett võib ise maitsestada, lisades sellele näiteks kõige traditsioonilisemat sidrunit, aga samuti saab huvitava maitse laimiviilude ja mündiokstega, sidrunmelissi lehtedega, kõikide tsitruselistega ning marjadega. Vaid ise vett maitsestades saad veenduda, et sellesse ei ole lisatud muid aineid, mis võivad teha joogi küll maitsvaks, kuid on tervisele siiski kahjulikud. 

Lisaks on joogitootjad üha enam turule toomas jooke, mille väljatöötamiseks lähtutakse aina enam naturaalsusest ning tervislikkusest. Saku Õlletehase turundusjuhi Eva Maarendi sõnul on kogu maailmas tarbijate ostueelistused kandumas tervislike eluviiside eelistamise suunas. „Näiteks Carlsberg grupp on välja töötanud ilma lisatud suhkruta naturaalse ja tervisliku mittealkohoolse karastava joogi, mis on ka Eesti ostjateni jõudmas. Tegemist on mittealkohoolsete jookide valmistamisel kasutatava uudse tootmistehnoloogiaga- Eesti on üks esimesi turge maailmas, kus see jook tarbijateni jõuab,“ lisas Maarend.

  

TOIMETAJA

+372 5199 3733
manona.paris@toidutare.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee