Toiduuudised

SÖÖ OMA ÄREVUS ÄRA: 10 närvidele kasulikku toitu 

Toidutare, 25. märts 2019, 16:23
Ärevishäire ja toit. PantherMedia/Scanpix
Ärevus on tänapäeva üks salalikumaid vaimsed probleeme, mis võib tabada pea igaüht. Igaühel on selle tekkepõhjused isemoodi, ent on hea teada, et on toite, mis aiatavad meie pinges närvisüsteemil enda paremini lahti harutada. Ning need on maitsvad kah veel! 

Kuigi igapäevaelus tekib tihti olukordi, kus on mõistlik tunda teatavat ärevust, tuleb ära tunda hetk, mil see hakkab häirima igapäevaelu. Kui varem nii tavalised tegevused toovad kaasa üle kogu keha lahvatava pinge, võib tegemist olla juba ärevushäirega, mille puhul tasub kaaluda spetsialistide abi. Palju saab inimene ka ise enda heaks ära teha. Esmatähtis on stressi leevendada ja õppida enda jaoks keerukaid olukordi lahti mõtestama nii, et see tooks kaasa uut häireolukorda. 

Sa oled see, mida sööd vastab tõele rohkem, kui paljud meist kujutadagi oskavad. Ärevust ära süüa ole tegelikult võimalik ning sellesse tuleks suhtuda väga ettevaatlikult, kuna stress-söömine on üks põhjuseid, miks osad inimesed kannatavad toitumishäirete all. 

Kuidas saaks toit aidata ärevust leevendada? Ärevuse üks põhjustajatest on neurotransmitterite talitushäire, seletab raamatu "The Anti-Anxiety Diet" autor Ali Millerthis portaalis Cooking Light

Neurotransmitterite näol on tegu virgatsainetega, mis mängivad meeleolude reguleerimisel olulist rolli. Toidust saadavad vitamiinid ja mineraalained aitavad tasakaalustada neutransmittereid ning seedesüsteemi mikrofloorat.  

New Yorgi toitumisnõustaja Nathalie Rhone sõnul on ärevusest ja toidust rääkides sama oluline mainida seda, mida ei peaks sööma. "Ohtralt töödeldud toit, mis upub suhkrusse või rafineeritud süsivesikutesse, fritüüritud või lisaainetest kubisev toit võib ärevusele kütust juurde anda, kuna tekitab kehas põletikulisi protsesse, mis võivad mõjutada ka ajutegevust".

Kui sööd iga päev tsiruselisi, rohelist salatikraami ning avokaadosid, ei ravi see sind ärevusest terveks. Ent tervislikum menüü aitab vaevusi oluliselt leevendada. Siin on 10 toitu, mida tasub igapäevasessee menüüse lülitada, kui kõrgepinge enam leevenduda ei taha.

Kalkun

Kalkun sisaldab aminohapet trüptofaani, mida on vaja õnnehormooniks nimetatud serotoniini tootmiseks. Trüptofaanil on ka lõõgastav toime, mis aitab leevendada ärevust ning parandab une kvaliteeti. Trüptofaani leidub ka pähklites, seemnetes ja ubades.    

Lõhe

See äärmiselt mitmekülgse valmistamisviisiga kala sisaldab ohtralt oomega-3 rasvhappeid, mis on olulised aju ning kesknärvisüsteemi tervise seisukohalt. Ka aitab lõhe söömine tõsta tuju ning vähendada depressioonohtu. 

Tume šokolaad

Pole ime, et tumedat šokolaadi kiidetakse, kuna see pakatab tervislikest antioksüdantidest, mis omakorda lõõgastavad veresooni ning vähendavad seeläbi vererõhku. Uuringud on näidanud, et päevas tükikese tumedat šokolaadi manustanud inimesed kogesid peale teist nädalat kuidas nende stressitasemed oluliselt alanesid. Ehk siis väike tükk vähemalt 75-protsendilise kakaosisaldusega šokolaadi igasse pärastlõunasse!

Spargel

2013 aastal väitis Hiina valitsus, et spargliekstrakt on looduslik viis kuidas alandada stressi ning suurendada lõõgastumist. Sparglis on ohtralt B-grupi vitamiine ehk foolhappeid, mille puudujääki on seostatud depresiooniga. 

Ka on sparglil prebiootilise toidu kuulsus, ehk ta sobib hästi probiootikumidega, mis reguleerivad ainevahetust.

Hapukapsas

 
Probiootikume sisaldavad toidud nagu hapukapsas on kasulikud menüülisandid, mida võiks hea tuju nimel rohkem tarbida. Uuringud on näidanud, et hapukapsa, keefiri ning marineeritud köögiviljade tarbimine vähendab ärevussümptomeid. 
 

Tsitruselised

C-vitamiin on oluline stressihormoon kortisool reguleerija.Uuringute kohaselt aitab C-vitamiini võtmine ärevust maandada. Ära aga neela tablette, vaid tarbi mõnuga apelsine ning joo sidruniga teed, maiustamiseks aga vali greip või pomelo. 

Brokoli

Magneesiumirikkad rohelised köögiviljad nagu brokoli aitavad paremini lõõgastuda ning nende kiudainerohkus soodustab seedimist. Söö kartulite asemel hoopis aututatud brokolit prae kõrvale või poeta neid rohelisi õisikuid omletti, suppi või hommikusesse smuutisse. 

Avokaado

Avokaadode monoküllastunud rasvad ning antioksüdandid soodustavad vereringet ning seetõttu parendavad ajutööd. Avokaados on ka 20 erinevat vitamiini ja mineraalainet, nagu foolhapped ja kaalium, mis aiatavad kaasa meeleolu tõstmisele. 

Kaer

Kaeras on sarnaselt rohelistele köögiviljadele kasulikku magneesiumi. Juba pool tassi kaerahelbeid annab sulle kolmandiku päevasest normist. Herkulopuder või müsli hommikul lubab sul pikemalt end hästi tunda ning lõunane nälg ei taba nii ootamatult. Lisaks on kaeras mitmeid olulisi tuju kõikumist reguleervaid antioksüdante. 

Kummelitee

Kurdad ärevuse üle, endal kohvitass käes? pane see heaga ära ja valmista endale kosutav kannuke kummeliteed. Uuringud on näidanud, et kummel silub kortsus närve ning tagab õhtul parema une. 

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
manona.paris@toidutare.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee