Toiduuudised

Artikkel avaldati esmakordselt 2010. aasta detsembrikuu Tervis Plussis.

Pidusöögid ja aneemia: hakka ometi normaalselt liha sööma! 

Mihkel Zilmer, 5. aprill 2016, 12:02
Foto: PantherMedia / Scanpix
Üks raudselt tähtis teema on inimkeha suhe rauaga. Pidusöömisel on rauaga väga positiivne seos.

Esmalt konstateerime fakti, et 70kilone mees sisaldab umbes 4 g rauda, naiste rauatagavarad on umbes viiendiku võrra suuremad. Ei mingit võrdsust! Menstruatsioonide lõppedes võib olukord muutuda isegi veel raudsemaks.

Tähtis raud

Samal teemal

Rauata pole inimelu võimalik. Ta on vajalik hemoglobiinis (hapniku transportija), pal­judes ensüümides, energiatootmises, paljude kehavõõraste ühendite (sh ka ravimite) kahjutuks muut­mises jne. Inimkehast lahkub ööpäevas umbes 1 mg rauda. Et seda kompenseerida, peab toidu päevakoguses olema 10–15 mg rauda meestel ja 13–17 mg naistel. Raseduse ja imetamise ajal on vajadus mõned milligrammid suurem.

Kui inimeselt võetakse vereproov, ilmneb nii mõnigi kord, et hemoglobiininäit on kas nor­mi alumise piiri lähe­dal või pisut alla selle. Siis öeldakse, et on aneemia, ja tihti järgneb soovitus hakata tarvitama raua­preparaate.

Sellist nõrka aneemiat pole siiski vaja hakata tõrjuma rauapre­paraatidega. Miks? Raud on küll väga vajalik, kuid tema igasu­gune liigsus on palju ohtli­kum kui nõrk aneemia. Rauapre­paraatide kasutamisel on oht, et mingi kogus rauda jääb organismis kas või lühikeseks ajaks sidumata. Vaba raud on väga toksi­line nii tekkivate lahustumatute anorgaa­niliste sooladena kui ka oksüda­tiivse stressi ülivõimsa tekitajana.   

Parima raua allikad

Mida siis teha? Nagu ikka, hakka normaalselt sööma. Jälgi, et sinu toidus oleksid parima raua (heemse raua) allikad, nagu verivorst jt veretooted, punane liha ja maks. Juba üsna väi­keses hulgas on nende tõhusus suur!

On tore, et näiteks jõululauas toimub nii-öelda üleüldine anee­miariski tõr­ju­mine verivorstide söömisega! Pühade ajal tarbib normaalne sööja ka normaalses koguses punast veini, see lisab rauaga varustamisse samuti oma panuse.

Rauda on ka munades, metsmaasikates, kõikvõimalikes seemnetes. Mõned taime­saadused (kaunvil­jad, teraviljad, rosinad, pähklid, porgand, spinat, küüslauk) on samuti raua­rikkad, kuid tugevalt seotud taimne raud imendub inimkehas halvasti. Toiduraua omastamist takistab ka pidev kohvi, tee ja kiudaineterikka toiduga liialdamine, mao alahappesus.

Liigne raud soodustab haigusi

Raua liigsusel, mis võib tekkida meele­vald­sel rauapre­paraatide pikemaajalisel kasutamisel (oma panuse anna­vad ka igasu­gused raua­ga rikas­tatud hommikukrõbuskid) on ju roll suhkurtõve, osteo­poroosi ning süda­me- ja veresoon­konnahaiguste riski suurenemises. Raud on küll ülivajalik, aga teda tuleks saada normaalse ainevahetuse põhise söömisega. Sel juhul ei teki probleeme ei defit­siidi ega liiaga. Ja peod oma verivorstidega on siin igati omal kohal!