Toiduuudised

Seitse ebatervislikuks peetud toitu, mis tegelikult on tervislikud (8)

Õhtuleht.ee, 23. november 2015, 14:20
Foto: PantherMedia / Scanpix
Väldid paaniliselt kartuli söömist ja kohvi joomist, sest räägitakse, et need on ebatervislikud? Vale puha – nii kartulil kui kohvil on tervisele mitmeid häid mõjusid. Lisaks veel nii mõnelgi toiduainel vaatamata nende halvale mainele.

* Maapähklivõi tundub üsna eemaletõukav, sest selles on palju rasvu ja kaloreid – teelusikatäis maapähklivõid sisaldab koguni 16 grammi rasva ja 188 kalorit, kirjutab Glamour. Siiski ei maksa seda vältida: maapähklivõi võib vähendada südamehaiguste riski. Pähklid on nimelt suurepärased, kui tahad süüa südamele kasulikke küllastamata rasvu. Ka leidub neid küllaldaselt selliseid rasvhappeid, mida meie keha igapäevaselt vajab.

Samal teemal

* Avokaado on samuti väga rasvarikas, pooles avokaados on umbes 14,8 grammi rasvu. Kuid ära lase end sellest heidutada – avokaados sisalduv rasv on sulle hea. Needki rohelised puuviljad aitavad mõõdukal tarbimisel vähendada südamehaiguste riski, ka võib selle söömine kaitsta sind eesnäärme- või suuõõne vähi eest.

* Kartuleid serveeritakse sageli õlist ja võist tilkuvana ning nii ei ole see just kõige tervislikum roog. Kui aga friikad kõrvale jätta, on tegu väga tervisliku söögiga. Keedu- või küpsekartulis on vähe kaloreid, kuid palju kiudaineid, vitamiine, kaaliumit, magneesiumit ja muud head.

* Šokolaad on tõeline kaloripomm: magus, suhkrut ja rasva täis. Kuid ära väldi seda, sest tume šokolaad sisaldab aineid, mis parandavad vereringet ja põletikke ning on südamele hea. See võib isegi kahjuliku kolesterooli kõrget taset madaldada.

* Kohvi nimetatakse sageli täielikuks mürgiks. Kuid seni, kuni sa ei rüüpa just suhkrust ja vahukoorest pakatavaid frappuccionsid, võid rahulik olla. Kohv sisaldab hapet, mis võib mängida rolli diabeedi või Parkinsoni tõve ennetamises. Ja loomulikult mõjub see ka ergutavalt. Ära ainult kohvitamisega liiale mine, muidu võid oma magu ärritada ja ka uni pole kohviga liialdamise korral kerge tulema.

* Viinamarjamahla põlatakse sageli kõrge suhkrusisalduse tõttu. Kuid - viinamarjamahlal on samasugune positiivne mõju nagu punasel veinil. Viinamarjad on tulvil antioksüdante ning uuringute järgi võib see magus mahl aidata alandada vererõhku ning mõjub hästi ka lühiajalisele mälule.

* Munad tõstavad kuuldavasti kolesterooli taset ja on rasvu täis. Tegelikkuses on muna suurepärane proteiiniallikas - üks keedumuna sisaldab 6,3 grammi proteiini ja kõigest 78 kalorit. Lisaks kinnitavad uuringud, et mune söövatel noortel on väiksem risk rinnavähi tekkeks kui neil, kes mune ei söö. Ning neil, kes hommikuti mune söövad, jagub teadlaste hinnangul energiat pikemalt ning neil on ka lihtsam kehakaalu kontrolli all hoida.