Toiduuudised

Artikkel ilmus esmakordselt 2013. aasta augustikuu Tervis Plussis.

Hommikuhelbed mikroskoobi all - millist tasuks osta? 

Pamela Eesmaa, 27. oktoober 2015 11:22
Kas teadsid, et pahatihti on pool hommikuhelveste kaalust suhkur ning fitnesshelvestest on võimalik hoopis paksuks minna? Tervis Pluss ja toitumisnõustaja Heleri Kukk võtsid hommikusöögikrõbinad uurimise alla!

1. Nestle Nesquiki kakaomaitselised teraviljapallid 450 g

Koostis: jahu (täisteranisu-, maisi-, riisi-), suhkur, glükoosisiirup, kakaopulber, sool, dekstroos, lõhna- ja maitseained, happesuse regulaator (trinaatriumfosfaat).

Vitamiinid ja mineraalid: C-vitamiin, niatsiin, pantoteenhape, vitamiin B6, riboflaviin (B2), tiamiin (B1), foolhape, vitamiin B12, kaltsium ja raud.

Maitse: Kakaomaitselised magusad krõmpsud pallikesed.

Heleri Kukk: Glükoosisiirup on magustajatest üks halvemaid variante, selles tootes on seda üsna palju. Kaltsium võib esineda kaltsiumkarbonaadina, millest ei imendu organismi suurt midagi. Vitamiinide puhul pole teada, kas nad sisalduvad tootes inimorganismile omastataval kujul

2. Nestle Fitnessi nisuhelbed 250 g

Koostis: teravili (täisteranisu), riis, suhkur, osaliselt inverteeritud pruuni suhkru siirup, odralinnaseekstrakt, sool, glükoosisiirup, happesuse regulaator (trinaatriumfosfaat), antioksüdant (tokoferoolikontsentraat).

Vitamiinid ja mineraalid: C-vitamiin, niatsiin, pantoneenhape, riboflaviin (B2), vitamiin B6, tiamiin (B1), foolhape, vitamiin B12, kaltsiumkarbonaat ja raud.

Maitse: Õrnalt magusad, meeldiva maitsega, krõmpsud ja tugevama tekstuuriga helbed.

Heleri Kukk: Sisaldavad glükoosisiirupit, mis krõbinate väärtust vähendab. Raua puhul pole teada, millises vormis see tootes sisaldub. Fitnesshelbed on oma nime saanud ehk selle järgi, et rasva kogust on vähendatud. Mitmed uuringud on aga tõestanud, et vähese rasvasisaldusega dieedid pole end õigustanud. Organism vajab kvaliteetseid rasvhappeid.

3. Nestle Cini Minis nisuruudud kaneeliga 450 g

Koostis: jahu (täisteranisu-, riisi-), suhkur, glükoosisiirup, palmiõli, maisitärklis, maltodekstriin, dekstroos, sool, kaneel, happesuse regulaator (trinaatriumfosfaat), emulgaator (päevalilleletsitiin), toiduvärvid (ammooniumkaramell, annaato), kaneeli lõhna- ja maitseaine, antioksüdant (tokoferoolikonsentraat).

Vitamiinid ja mineraalid: C-vitamiin, niatsiin (B3), pantoteenhape, vitamiin B6, riboflaviin (B2), tiamiin (B1), foolhape, vitamiin B12, kaltsiumkarbonaat ja raud.

Maitse: Tuntav suhkru- ja kaneelimaitse, kerged, krõbedad ja suus sulavad. Kindlad laste lemmikud!

Heleri Kukk: Suhkrut üsna palju, positiivne on see, et on kasutatud täisteranisu. Ka palmiõli on hea, sest tahkestub ise (sageli kasutatakse odavat tahkestatud (hüdrogeenitud) taimset õli). Karamellid on looduslikud värvid, aga selles tootes kasutatud ammooniumkaramell (E150c) on neljast karamellist ainus, millel on leitud halbu kõrvalmõjusid. Toiduvärv annaato võib põhjustada ülitundlikkust. Palju suhkrut on asendatud glükoosisiirupiga. 

4. Nestle Fitness Chocolate’i nisuhelbed ja piima šokolaadiga kaetud nisuhelbed 300 g

Koostis: jahu (täisteranisu-, riisi-), suhkur, osaliselt inverteeritud pruuni suhkru siirup, odralinnaseekstrakt, sool, glükoosisiirup, happesuse regulaatorid (naatriumfosfaadid), antioksüdant (tokoferoolikonsentraat), piimašokolaad, glasuur (glaseeraine kummiaraabik, paksendaja, polüdekstroos, kookosõli, sidrunhape).

Vitamiinid ja mineraalid: niatsiin, pantoneenhape, riboflaviin (B2), vitamiin B6, foolhape, kaltsium, raud.

Maitse: Mõnus maiuspala šokolaadisõbrale! Tavalised fitnesshelbed vaheldumisi šokolaadikattega helvestega.

Heleri Kukk: Saledaks nende helvestega ilmselt ei saa. Kui neid võtta peotäis vahepalaks ning kogu ülejäänud päeva toituda õigesti, siis ehk annab kaalu kaotada, aga eraldi toidukorrana see ei sobi. Loetelus on suhkur teisel kohal ja ka glükoosisiirup on esindatud. Helvestes sisalduv kunstlik magusaine polüdekstroos võib liigtarbimisel põhjustada kõhulahtisust. Kookosõli on kvaliteetne.

5. Kellogg’s Cornflakesi röstitud maisihelbed 250 g

Koostis: mais, suhkur, odralinnase maitseaine, sool, glükoosisiirup.

Vitamiinid ja mineraalid: niatsiin, raud, vitamiin B6, riboflaviin (B2), tiamiin (B1), foolhape, D-vitamiin, vitamiin B12.

Maitse: Klassikalised krõbedad ja mitte väga magusad õhukesed maisihelbed.

Heleri Kukk: Kui ühel mu lastest poleks gluteiinitalumatust, siis lubaksin neid vahel süüa. Gluteenitalumatule ei pruugi aga odralinnaseekstrakt sobida: osa allikaid väidab, et see sisaldab vähesel määral gluteeni. Ilma glükoosisiirupita oleks need helbed hea variant: vähe rasvu, lisaaineid ja suhkrut. Testitud helvestest tervislikkuselt teine koht!

6. Gellwe Fitella Dieti röstitud nisu täisterahelbed maasikaga 225 g

Koostis: röstitud nisuhelbed (täisteranisu), nisukliid, odralinnaseekstrakt, sool, emulgaator: rasvhapete mono- ja diglütseriidid, magusaine sukraloos, külmkuivatatud maasikad.

Maitse: Kuivatatud maasikad on sama krõmpsud nagu helbed, aga väga hapud. Helbed ise on täiesti maitsetud.

Heleri Kukk: On tunda, et on kasutatud täisteravilja – muudest maitsenüanssidest jääb puudu. Sukraloos on magusainena parem variant kui aspartaam. Kuigi suhkrusisaldus on selles tootes väike, nullib kunstlik magusaine selle plussi. Teine suur miinus on üksnes nisu kasutamine – nisu on teraviljadest suurim allergeen ja raske seedida. Helvestes võiks olla lisaks ka rukist, hirssi, tatart.

7. Oho! Kuiv hommikusöök. Nisu meega 150 g

Koostis: paisutatud nisuterad, suhkur, fruktoosi-glükoosisiirup, naturaalne ja kunstmesi, taimeõli, linnaseekstrakt, emulgaator, sojaletsitiin, sool, kaneel, vanilliin ja muud aroomiained.

Vitamiinid ja mineraalid: C, E, B1, B2, B6, B12, pantonteenhape, biotiin, niatsiin, foolhape.

Maitse: Parajalt magusad paisutatud terad. Ei vetti piimas ruttu läbi.

Heleri Kukk: Kuigi nende suhkrusisaldus on suurim, ei tundu nad väga magusad. Toode sisaldab ka fruktoosi-glükoosisiirupit, mis on suhkrutest kõige halvem variant.

Sisaldab teraviljadest ainult nisu. Terad ise on väga kerged, peaaegu poole kaalust moodustab suhkur. Hommikusöökidest on see kehvim variant. Annab nn tühje kaloreid, sisaldab nn kunstmett.

8. BalSnacki neljaviljakrõbuskid 150 g

Koostis: neljaviljahelbed (rukis, kaer, nisu, oder), kaerakliid, kiudaine (inuliin), sool.

Vitamiinid: B2, B3, B5, B9.

Maitse: Äärmiselt neutraalne, ei oma erilist maitset.

Heleri Kukk: Lapsed neid üldiselt väga ei armasta, sest on harjunud juba magusamate helvestega. Rasvu on piisavalt, küllastunud rasvu ja suhkrut vähe, puuduvad E-ained. Tervislikkuse seisukohast on need kõige paremad hommikuhelbed! Kodus annaks neid veidi söödavamaks teha, lisades mett, marju, toormoosi, riivides peale tumedat šokolaadi vms.

Samal teemal

01.11.2015
Seitse toitu hommikusöögiks, mis toetavad üleliigsetest kilodest vabanemist
10.09.2015
Toitumisnõustaja: suhkur on saanud istuva eluviisiga inimese vaenlaseks
09.08.2010
Kas hommikuhelbed on ikka tervisetoit?