Vaid üks tass mustikaid päevas võib aidata alandada vererõhku.Foto: KERSTI EEROD
Õhtuleht.ee 3. märts 2015 13:07
Kõrge vererõhk võib viia südameinfarkti ja südamehaigusteni, kaasa arvatud insult ja neerukahjustus. Vererõhu kontrolli alla saamiseks ei pea ilmtingimata sööma ravimeid – ka mõnedel toiduainetel on olemas võime vererõhku langetada.

Just. Kuigi ka üldine tervislik eluviis ning tervislik toitumine on vererõhu stabiliseerimisel võtmeküsimus, on teadlased kindlaks teinud mõned konkreetsed toidud, mis vererõhku langetavad, kirjutab Time.

Mis siis aitab?

Mustikad. Vaid üks tass päevas võib aidata alandada vererõhku ja arterite jäikust. Hiljaaegu Florida Ülikoolis postmenopausis naiste seas läbi viidud uuring kinnitas, et igapäevane mustikate tarbimine võib vähendada südamehaiguste riski.

Jogurt. Regulaarselt tarbitavad probiootikumid, mida leidub nii jogurtis, hapupiimas, juustus kui ka toidulisandites, mõjuvad tervisele hästi ning stabiliseerivad vererõhku. Vähemalt väidab nii mullu ajakirjas Hypertension avaldatud artikkel, mis analüüsis üheksat erinevat probiootikumide tarbimise ja vererõhu alanemise seoseid kirjeldanud uurimust.
Lisaks vererõhu alanemisele on probiootikumidel teadlaste arvates ka muid positiivseid mõjusid tervisele, näiteks võime parandada üldkolesterooli LDL kolesterool ja alandada glükoositaset veres.

Kakaopulber. Alates 2012. aastast on läbi viidud süstemaatilisi uuringuid ja vaadeldud rohkem kui 800 inimest. Ajakirjas Cochrane Library avaldatud tulemuste järgi avaldab flavonoididerikas kakao vererõhule lühiajalist, kuid statistiliselt olulist mõju, alandades seda lühiajaliselt keskmiselt 2-3 mm Hg. Seega – tükike tumedat šokolaadi oma südame nimel on alati omal kohal.

Banaanid. Ameerika südameassotsiatsioon soovitab süüa kõrge loodusliku kaaliumisisaldusega toite, sest need alandavad vererõhku. Piisab juba ka ühest keskmisest banaanist päevas, mis annab ka muid olulisi vitamiine, näiteks C ja B6 vitamiine. Teised kaaliumirikkad toidud on näiteks kartulid, rohelised oad, jogurt, erinevad seemned ja pähklid ning avokaadod.

Peedimahl. Lisaks sellele, et peedimahlal on ilus värv, võib see alandada vererõhku. Ajakirjas Hypertension avaldatud uuring näitas, et kõrge vererõhuga patsiendid, kes võid umbes tassi peedimahla päevas, langes vererõhk 10mm Hg. Kuigi peedimahla mõju oli kõige tugevam 3-6 tundi pärast joomist mahla, oli selle mõju märgata ka veel 24 tunni möödudes.