Toiduuudised

Ettevaatust: teadlaste sõnul toimub aasta hullem õgimisralli hoopis jaanuaris! (1)

Silja Paavle, 19. jaanuar 2015, 13:30
Impulssostude vältimiseks soovitavad teadlased poes käia ostunimekiri näpus.Foto: PantherMedia / Scanpix
Arvad, et sa sõid pühade ajal nagu hull? Vale puha – kuigi jõuluroad, piparkoogid ja glögi on selleks korraks jälle unustatud, süüakse uue uuringu jaanuaris rohkem kui detsembris.

Ameerika teadlased võtsid vaatluse alla 207 pere tarbimisharjumused, vahendab Fitnessmagazine ajakirjas PLos One avaldatud uurimust. Nad leidsid, et pühade ajal osteti rammusamat toitu kui suvel ja sügisel. Uue aasta alguses läks olukord aga veelgi hullemaks ning toidud ostukärus rammusamaks.

Samal teemal

Nimelt ilmnes, et jaanuarist märtsini osteti ühe inimese kohta nädalas 890 kilokalori jagu rohkem toitu kui enne novembrit ja 450 kilokalori jagu rohkem kui pühade ajal. Üllatusena ilmnes, et liigsed kalorid ei tulnud mitte tervislikest rasvadest, mida sisaldavad näiteks avokaadod või pähklid, vaid ennekõike suhkru- ja soolarikastest rasvastest töödeldud toitudest.

Kas selles valguses on aasta alguses endale antud lubadused dieeti pidada täiesti mõttetud? „Pigem on see tõestus selle kohta, kui raske on oma harjumusi muuta," kommenteerib uuringu kaasautor, Ohio osariigi ülikooli dotsent Drew Hanks seda.

Tema sõnul hakkavad inimesed pärast pühi nimelt ostma rohkem küll tervislikke toite, kuid harjumusest osta ebatervislikku kraami, millega pühade ajal ära harjusid, loobuda ei suuda. Seepärast ostavadki inimesed kokku ja tarbivad veelgi rohkem kaloreid. Ilmne näide on näiteks see, et kuigi inimene ostab poest spinatit ja Kreeka jogurtit, haarab ta justkui vabandusena kassasabas seistes korvi ka šokolaadibatooni.

Kui on tõesti plaan oma toidulauda tervislikumaks muuta, soovitavad teadlased impulssostude vältimiseks võtta toidupoodi kaasa ostunimekirja. Ning vähem tervislikud road peaks lihtsalt ühe hooga tervislike vastu välja vahetama. Näiteks saab valge riisi edukalt asendada kinoa või tatraga ning marjad ja puuviljad on heaks asenduseks suhkrurikaste maiustuste asemel.