Toiduuudised

KOKKAMINE ON HINGELE HEA: kuidas söögitegemine aitab leevendada vaimseid pingeid 

Toidutare, 13. jaanuar 2020, 15:19
Retsepti järgi söögitegemine leevendab ärevustFoto: PantherMedia/Scanpix
Kui masendus kipub võimust võtma, kas on siis kõige targem endale sisse kühveldada kilo rammusaimat koorejäätist või õgida pakk krõpse? Kas üldse saab oma muresid ära süüa? Tegelikkuses… Saame küll, ütlevad teadlased.

Jah, me saame oma muresid nahka pista, ütleb teadus, ja täpsustab: tegelikult tuleks enne neist toitu teha ja siis teistele serveerida. Nimelt – kokkamine parandab ärevust ja ravib depressiooni, teiste heaks söögitegemine aga laseb tunda nii vajalikku tänu ning imetlust, kirjutab Southern Living. Meie Toidutares võime sellega vaid nõustuda.

Samal teemal

Selles pole ju tegelikult midagi uut, et munade käsitsi vahtu kloppimine või taina sõtkumine on äärmiselt teraapilised tegevused. Sa justkui peksaksid/sõtkuksid endast kõik halva välja. Jääb aga kena ja kaunis vaht ning tainas, mis läikiva pallikesena kerkimist ootab.  

Hea toit loob parema tuju, armastus (ka enda vastu) käib kõhu kaudu – maailmas on väga palju vaimse tervise ja toiduga seotud vanasõnasid. Uuringud on näidanud, et juba lihtne kokanduskursus tõstab osalejate enesekindlust ning keskendumisvõimet. Teine uuring viitas, et julgus köögis natukenegi eksperimenteerida võib kaasa tuua märkimisväärsel hulgal rõõmu.

Seesama väljaande Journal of Positive Psychology avaldatud uuring viitas, et inimesed, kes alatasa köögis midagi katsetavad, tunnevad igapäevaelus vähem ärevust ning suudavad paremini lõõgastuda. Uurijad jälgisid 658 inimest kahe nädala jooksul ja tuvastasid, et kui nad tegid õhtul kodus süüa veidi põhjalikumalt ja loomingulisemalt, möödus järgmine päev märksa paremini.

Köögis kogetud edu aitas inimestel tunda end edukana, isegi kui tehtu polnud midagi erilist. Väikesed saavutused loovad üldise positiivse fooni, mis aitab meil tunda end hästi.

Wall Street Journal on kirjutanud, et kokkamine on vaimsele tervisele nii kasulik, et osad terapeudid suisa soovitavadki erinevaid kulinaariakursuseid. Niimoodi on üritatud leevendada depressiooni, ärevust ning ka söömishäireid, sõltuvusi ja tähelepanuhäireid. Ühe terapeudi sõnul võib söögitegemine kahandada stressi, kasvatada enesekindlust ning ohjeldada negatiivseid mõtteid. Põhjus on lihtne – ennasthävitava tegevuse asemel on aju tegevuses retsepti lugemise ja mõistmisega.

Psühholoogide sõnul on söögitegemine ja eriti küpsetamine head teraapiad, kuna aitavad arendada tulemusele orienteeritust ning kahandada asendustegevusi. Õnnestunud kook (või supp) võivad anda just selle eduelamuse, mida nii kaua kogetud pole. "Kui ma olen köögis, mõõdan mõne retsepti jaoks vajaminevat suhkrut, jahu ja võid ning koksin lahti just kindlat arvu mune – see tähendab, et mina kontrollin olukorda," on öelnud Briti Parima Pagari 2012. aasta saate võitja John Whaite BBC-le. "See on äärmiselt oluline, kuna tavaliselt kirjeldab minu seisundit igasuguse kontrollitunde puudumine.“ Whaite kannatab juba aastaid raske depressiooni all ja hakkas just seetõttu küpsetama, et oma meeleolusid taltsutada.

Sest köögis tuleb tegutseda antud hetkes. Mida iganes sa siis valmistadki, kas keerukat tainast või lihtsamat puljongit – sa pead olema igas mõttes kohal. Sul tuleb mitu sammu ette mõelda, vaadata kella, et miski üle ei keeks, maitsta, proovida, segada, sõeluda – see kõik annab su meelele tegevust ja hoiab eemal ennasthävitavad mõtted. Ega kokandust asjata pole mõnikord mediteerimisega võrreldud, ainult et tulemusena saad midagi head põske pista.

Kokkamisega on veel see tore asi, et kuigi ka iseendale söögitegemine on hingele hea, siis teistele vaaritamine annab veelgi boonuseid. Mitmed uuringud on leidnud, et teistele küpsetamine on väga kasulik. Perele või sõpruskonnale millegi maitsva valmistamine laseb sul tunda end vajalikuna ning sööjate tänu annab viimase lihvi. Sest vaadake, nälg ja selle kustutamine on osa meie ürgsetest instinktidest, mistõttu me oleme juba alateadlikult väga tänulikud neile, kes meiega omatehtud maitsvat rooga jagavad.

Mida aga teha, kui toit välja ei tule? Siin tulevadki appi retseptid. Kui tunned end ebakindlalt, vali alustuseks mõni lihtsam roog, kus pole liiga palju koostisosasid. Järgi retsepti ning ära heida meelt, kui toit kohe päris sama välja ei näe, kui pildil. Asi on maitses ja seda saad sa ju endale sobivaks timmida.

Sele loo alt ja kõrvalt leiad ka mõned videoretseptid, millest julgustust hankida.