Toiduuudised

NÄLJAPENDLIGA SALEDAKS: nii võid kaotada kaalu lemmiktoitudest loobumata 

Toidutare, 21. oktoober 2019, 16:33
Tervislik toitFoto: PantherMedia/Scanpix
Ülesöömine on üks kaasaja toidukülluse pahesid, kus me sööme ka siis kui kõht on ammu täis. Meil tuleks uuesti õppida nälga tundma, et keha saaks õppida energiat paremini jaotama - nii on võimalik kaalus kaotada ka igasuguste dieetideta, lihtsalt söögikoguseid kärpides.

Psühholoog ja dietoloog Helen McCarthy sõnul peaksid inimesed leidma üles oma sisemise näljapendli, kirjutab Daily Mail. Näljapendel näitab, millises seisus meie ainevahetus parasjagu on. Null tähendab neutraalset, miinuspool nälga ja pluss täiskõhutunnet. See praktika on ka osa nn teadlikust toitumisest.

Skaala toimib niimoodi: 

-5 meeletu nälg

-4 tugev nälg

-3 kindlasti näljane

-2 natuke näljane

-1 pole kindel, vist näljane

0 - neutraalne

+1 pole kindel, vist kõht täis

+2 pigem kõht täis

+3 kõht korralikult täis

+4 kõht väga tugevasti täis

+5 väga ebamugavalt kõht täis

McCarthy sõnul tuleks oodata söömisega kuni näljapendli aste on umbes -3 peal. Süüa aga tuleks niikaua, kuniks pendel jõuab +3 peale. Kui söömisega jätkata, tekib oht üle süüa. 

Dietoloog väidab, et tegelikult on igal inimesel olemas oskus oma näljatunnet hinnata. Paraku on aga meid õpetatud oma näljatunnet kas alla suruma või juba eos petma. See tingib olukorra, kus inimene harjub pidevalt midagi näkitsema - kalorite juurdevool peaaegu ei lakkagi ning seedesüsteem ei saa puhkust. See ei aita, kui näkitsetav toit on tervislikult madalakaloriline - iga ülesöödud amps läheb oma algupärast hoolimata rasvaks. 

Kui me aga õpime uuesti kerget nälga taluda ja õpime lõpetama just esimeste küllastussignaalide saabudes, aitab see oluliselt võidelda ülekaalulisusega, väidab  Helen ja kinnitab, et see töötas ka ta enese puhul. 

Oluline on vaid mõista, millal söömine lõpetada. Seda tuleks teha siis, kui ajju on jõudnud esimesed signaalid kõhutäitumisest - ehk nälga enam pole. Kui tunned juba, kuidas toit füüsiliselt kõhtu täidab, oled üle söönud. 

Helen McCarthy meenutab siin ka Jaapani vanasõna - kaheksa osa täis kõhust toidub sind, kaks osa su arsti. 

Taoline söömisviis aitab psühholoogi sõnul toitu süümekateta nautida. See kahandab üsna peatselt portsjonite suurust ning arendab maitsemeelte tundlikkust. 

Samal teemal

27. oktoober 2019, 15:52
SALEDAKS 1. DETSEMBRIKS! Proovi 5 kerget elustiili muutust
29. september 2019, 15:26
RIHM PURUNES? 10 lihtsat retsepti, millega kaalulangetust alustada