RestoranisFoto: PantherMedia/Scanpix
Toiduuudised
24. juuli 2019, 15:33

ÄRA NII TEE: restoranikülastaja kaheksa viisakust, mis on tegelikult väga vastikud (4)

Restoranis einestamine on teadagi paljude jaoks pidulik ja tähtis sündmus. Ent paraku võib klient ka enda meelest viisakana käitudes selle kogemuse ära rikkuda. Siin on levinumad vead, mida inimesed heas usus teevad.

Ettekandjate ja kelnerite töö pole kuigi lihtne, selle eest makstakse vähe ning stress võib olla vägagi kõrge. Sa saad kliendina nende elu veidi lihtsamaks teha, võttes arvesse neid juhiseid, vahendab Cooking Light.

Palun ära ütle alles vahetult enne maksmist, et soovite seltskonnas eraldi arvet!

Sest seda tuleks teha ilmtingimata enne tellimuste esitamist! Vahel on peaaegu võimatu tuvastada, kes mida täpsemalt sõi ja jõi. Eriti kehtib see suuremate seltskondade puhul, mil tuleb ette võtta tellimise ülekordamine. Seetõttu on osades kohtades nõue - alati esitage taolised soovid enne tellimuse esitamist.

Samamoodi - kui sul on asutuse kliendikaart, anna sellest teada enne tellimuse esitamist, mitte vahelt enne maksmist! 

Ole viisakas: lepi juba enne kaaslasega kokku, kuidas arvega jääb. See aitab hoida kokku nii aega kui ka kõigi asjaosaliste närve.

Toit ei meeldinud, aga sa ei kurda

Oh, palun, kurda ikka, aga viisakalt. Kuidas muidu saab restoran teada, et nende toidul või teenindusel on midagi viga. Mil moel nad siis seda parandada saavad? Mõtete lugemise kaunis kunst on paraku üsna vähelevinud! 

Ole viisakas: kutsu teenindaja diskreetselt enda juurde ja seleta tasakesi, mis läks valesti. Ära oota, kuni saad koju ja kirjutad veebi antud kohale hävitava hinnangu. Kui resto aga käitub sinuga nipsakalt ning õigustab oma halba käitumist, siis lase käia, hoiata teisi. 

Laod lauas mustad taldrikud virna

Enda meelest aitad ettekandjat, aga tegelikult teed tema elu hoopis raskemaks. Laualt nõude kiire ning sujuv eemaldamine on omaette teadus: kuhu nurka jäätmed, kuhu söögiriistad ja mil moel taldrikud asetada. Sina seda ei tea, niiet ära mängi head samariitlast ja jäta nõude koristamine asjatundjale. 
 
Ole viisakas: Las need taldrikud olla. Ära lükka neid ka eemale, sest nii on neid raskem kätte saada. Teenindja küsib sinult, kas oled lõpetanud, või aseta kahvel ja nuga anumale viltu. Lase neil oma tööd teha. 

Kõnnid ise kohale 

Ohhoo, keegi ei juhatagi sind lauda, kuigi restol on vastav kiri üleval. No mis siis ikka, valdi ise endale meelepärase koha, võtad käigupealt menüüdki kaasa. Tundub, nagu oleksid kellegi tööd kenasti kahandanud. Tegelikkuses aga võisid korraldada hoopis paraja jama, sest kohanäitaja haldab paremini laudade plaani ja ettekandjate koormusi ning oleks vahest su pannud istuma kohta, kus ettekandjal väiksem koormus ja sa oleks saanud oma toidud kiiremini kätte. 

Ole viisakas: Oota paar minutit ja alles siis jaluta esimesele sobivale kohale. Hea oleks siiski saada mõne teenindajaga kontakt ja küsida, kuhu võiksid istuda. 

Üritad ise õnnetuse jälgi likvideerida

No ikka juhtub - kogemata lendas klaas kildudeks või toit libises maha. Jama kui palju, kõik lainetab, kildudest rääkimata. Esimene instinkt on kohe kahmata kuskilt salvrätik ja hakata koristama -  ent hoia end tagasi. Las personal koristab, neil on selleks õigemad vahendid. Keegi ei taha lisaks muule tegeleda veel verise käega kliendiga. 

Ole viisakas: Anna personalile teada, mis juhtus. Ära söösta ise segadust likvideerima. Täna neid kindlasti ja jäta veidi suurem jootraha. Ära aga mingil juhul hakka ise paljakäsi klaasikilde kokku korjama. 

Unustad end teenindajaga lobisema

Jah, on tore, et sa kohtled ettekandjat viisakalt, ent ta pole sinu kauge täditütar, kes peaks sinu asju peensusteni teadma. Eriti pilgeni täis resto puhul - ära hoia ettekandjat liiga kaua kinni. Teised tahavad ka tükikest tema tähelepanust saada. 

Ole viisakas: Mõnus põgus vestlus kuulub hea resto juurde, ent austa seda, et teine on tegelikult tööl. Kui tahad tänada, jäta rasvasem jootraha ja vaid paar viisakat sõna, mitte stiilis: Oi kui maitsev, ma mäletan, viimati sain ma nii head asja....ja siis lased jutulõnga mõnuga veerema.

Tellid mõned teiselt ettekandjalt

Said koha ja menüüd ning vahest ka esimesed joogid, ent sinu laua ettekandja tegeleb just siis, kui tahaks süüa tellida kõrvallauaga. No mis see siis olgu, haarad sabast kinni teisel mööduval ettekandjal ja surud talle oma tellimuse. Seda tehes aga korraldasid paraja segaduse - restodes enamasti lauad teenindajate vahel ära jagatud ja paljudes kohtades pole lubatudki ettekandjaid niimoodi vahetada.

Uus ettekandja ei ol sinu laua nõudmistega kursis, see võib tuua kaasa segadusi arve koostamisel ning kohe kindlasti ei tea ta midagi nendest erisoovidest, mida sa arguses teisele esitasid. Oota enda oma ära, ta nägi su kutset küll. 

Ole viisakas: Kui ikkagi ootaja aeg muutub pikaks, palu teisel teenindajal anda oma kolleegile märku, et olete valmis tellima. Või arvet maksma. Nii on vähem segadust ning teenindus on sujuvam.

Haarad asju pilgeni täis kandikult

Oh, palun ära tee seda! Mõtled küll, et aitad nääpsukest tüdrukut, kes tuleb hirmõudsuure kandikuga, millel mitu praadi, õlut ja muid asju. Tegelikkuses aga põhjustad ahelreaktsiooni, sest iga ettekandja tasakaalustab enne liikvele minemist oma kandiku ära ja järsk muudatus selles ajab kogu asja uppi - otse loomulikult sinu laudkonnale sülle. 

Ole viisakas: Kui näed, et ettekandja otsib kohta, kuhu kandik toetada, nihku veidi eemale ja lase temal kandik tühjaks tõsta, sest vaid tema teab, kuidas seda turvaliselt teha. Viimase piirini täis kandikud on väga ohtlikud asjad, need nõuavad pikemaajalist vilumust ja kogemust, mida sul arvavasti pole. Kui tahad just niiväga aidata, aita asju lauas edasi ulatada pärast seda, kui need on sulle kätte antud.