Toiduuudised

VAATA HOOLIKALT, MIDA SÖÖD! Need 16 toitu võivad päästa su südame 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 22. juuli 2019, 12:38
Südamele meeldib, kui sööd rohkesti kiudaineid, vähe soola ja tahkeid rasvu.Foto: Vida Press
Missugused on südamesõbralikud toidud? Need vähendavad vere kolesteroolisisaldust ning hoiavad vererõhu ja kehakaalu kontrolli all. Südamele meeldib, kui sööd rohkesti kiudaineid, vähe soola ja tahkeid rasvu. Siin on mõned head valikud! 

Maitsetaimed

Südamele on väga kasulik, kui maitsestad toitusid soola asemel hoopis maitsetaimedega. Kasuta punet, rosmariini, tüümiani jt.

Foto: Pexels

Mustad oad

Mustad oad sisaldavad südamesõbralikke koostisaineid folaate, antioksüdante ja magneesiumi, mis aitavad alandada vererõhku. Nendes sisalduvad kiudained aitavad hoida kolesteroolitaseme ja veresuhkru korras. Lisa neid suppidesse ja salatitesse.

Klaasike punast veini

Kui soovid juua alkoholi, on südamesõbralik valik väike klaas punast veini. Arvatakse, et selles sisalduvad antioksüdandid aitavad hoida veresooni.

Kuid liiga palju alkoholi mõjub südamele hoopis kahjulikult. Alkoholiga peavad eriti ettevaatlikud olema inimesed, kes võtavad ravimeid.

Foto: Pexels

Lõhe

Südamesõbralike toitude tipus on lõhe, kuna see sisaldab palju oomega-3- rasvhappeid. Need on tervislikud rasvad, mis vähendavad südame rütmihäirete riski ja alandavad vererõhku. Nädalas võiks süüa paar korda lõhet või mõnda teist rasvast kala.

Foto: Pexels

Tuunikala

Oliiviõli

See on väga tervislik õli, mis sisaldab palju südamesõbralikke antioksüdante. Lisa seda salatitesse või hautatud juurviljadele või pane leivale. Vali külmpressitud oliiviõli.

Foto: Pexels

Pähklid

Krõpsude ja küpsiste asemel söö hoopis pähkleid. Pähklid sisaldavad tervislikke rasvu ja kiudaineid, mis aitavad alandada vere kolesteroolisisaldust. Päevas võib neid süüa umbes peotäie.

Foto: Pexels

Mandlid

Ka mandlites on kasulikke rasvu ja kiudaineid. Lisa neid salatitesse ja magustoitudesse. Söö neid peotäis päevas.

Foto: Pexels

Apelsin

Apelsinid on magusad ja mahlased ning sisaldavad pektiini, mis aitab võidelda kõrge kolesteroolitasemega. Need sisaldavad ka kaaliumi, mis aitab vererõhku kontrolli all hoida.

Foto: Pexels

Lehtpeet

Lehtpeedi sügavrohelised lehed sisaldavad kaaliumi ja magneesiumi – need on mineraalained, mis aitavad vererõhku kontrolli all hoida. Lehtpeedis on ka palju kiudaineid, A-vitamiini ja antioksüdante.

Oder

Söö riisi asemel hoopis odrakruupe või -tangu. Lisa neid suppidesse ja hautistesse. Odras sisalduvad kiudained  aitavad hoida kolesterooli- ja veresuhkurtaseme kontrolli all.

Kaerahelbed

Kausike kaerahelbeputru hoiab kõhu pikalt täis – see  aitab võidelda näksimishimuga ja hoiab veresuhkutaseme kaua ühtlasena. Kaeras sisalduvad kiudained aitavad vähendada veres n-ö halba kolesterooli. Parimad on täisterakaerahelbed.

Kui teed pannkooke või muffineid, asenda kolmandik jahust kaerahelvestega.

Foto: Pexels

Linaseemned

Need sisaldavad südamele kasulikke kiudaineid, lignaane ja oomega-3-rasvhappeid. Lisa neid näiteks jogurtisse ja hommikusöögihelvestesse.

Maitsestamata jogurt

Kui sööd piimatooteid, siis mõtled kindlasti, et see on kasulik luudele. Kuid need aitavad hoida ka südametervist. Jogurtis on palju kaltsiumi ja kaaliumi.

Foto: Pexels

Kirsid