Toiduuudised

UURINGUD PALJASTAVAD: ultratöödeldud toit võib tuua enneaegse surma (19)

Toidutare, 11. juuni 2019, 15:27
Uuringute kohaselt võib kondiitritoodete suur tarbimine lühendada eluigaFoto: Pixabay
Ulatuslikes uuringutes avastati seos haiguste ja ultratöödeldud toidu, nagu näiteks vorsti, kartulikrõpsude ja sõõrikute vahel.

Suurbritannia meditsiiniajakirjas The BMJ avaldati hiljuti kahe uuringu tulemused, mis viitavad kõrgrafineeritud toiduga seotud terviseriskidele, vahendab põhjanaabrite päevaleht Helsingin Sanomat.

Uuringud näitavad, et nendel, kes söövad enamaltjaolt ultratöödeldud toiduaineid, oli tunduvalt suurenenud enneaegse surma oht.Foto: Pixabay

Uuringutes osales 20 000 inimest Hipsaaniast ja 105 000 Prantsusmaalt, kes pidasid korduvalt söögipäevikut kõige söödu ja joodu kohta. Teadlased jälgisid uuritavate haigusi umbes viie aasta vältel.

Hispaania uuringus leiti, et suures koguses  töödeldud toiduaineid söönud inimestel oli oluliselt suurem enneaegse surma risk võrreldes nendega, kes sõid töödeldud toitu vähe. Prantsusmaal toimunud uuringus otsiti seost südame- ja veresoonkonnahaigustega. Paraku oli see ilmne: rohkelt töödeldud toitu söönud patsientidel oli suurem risk nii südame isheemiatõve kui ka ajuvereringe häirete tekkeks.

Teemaga haakub ka laupäeval toimunud rahvusvahelisel meditsiinialasel kohtumisel avaldatud uuring, mis seob rämpstoidu laste toiduallergiatega. Nimelt leidsid Napoli ülikooli teadlased, et toiduallergiat põdevate laste kehas on rohkem nn arenenud glükatsiooni lõpptooteid (ingl k advanced glycation end-produc s ehk AGEd), mida leidub eeskätt kõrgrafineeritud toidus. Arvatakse, et need lõpptooted on kaasatud mitme haiguse kujunemisse. Kui nimetatud uuringu tulemusi kinnitavad ka teised vastavad uuringud, siis peaksid lapsed teadlaste hinnangul vähendama kõrgtöödeldud toidu söömist. Praegusel ajal aga saavad Euroopa lapsed poole oma igapäevasest energiast just sellistest toiduainetest.

Uuringute kohaselt võib kondiitritoodete suur tarbimine lühendada eluigaFoto: Pixabay

SÕNUM ON SELGE:

Söögem vähem rafineeritud toitu ja rohkem töötlemata või vähe töödeldud toitu. Veel selgemalt öeldes: tarvitagem rohkem puu- ja köögivilju, piima, mune, liha ja kala, kaunvilju, hapendatud piimatooteid ja teraviljatooteid.

Sama nõu annavad ka Eesti riiklikud toitumissoovitused, mis põhinevad toiduenergia ja toitainete vajadusel ning millest omakorda lähtuvad toidusoovitused igapäevaseks toitude valikuks. Soovitused on näitlikustatud 6-astmelise toidupüramiidina, mille vundamendiks on teraviljatooted ja kartul ning marjad koos puu- ja köögiviljadega, keskastmel leiame piima ja piimatooted, liha-kala-muna ja lisatavad toidurasvad koos pähklite ja seemnetega ning mille väikesesse tippu jäävad suhkur ja maiustused, magusad ja soolased näksid.

Eestlase toidusoovitused ehk toidupüramiidFoto: Toitumine.ee

Tegelik olukord on siiski selline, et kõige halvem seis on maiustustega, mida süüakse soovituslikust kaks-kolm korda rohkem. Ka liha ja lihatooteid süüakse tunduvalt rohkem, kui tervisele kasulik. Liiga vähe aga süüakse leiba, kartulit, kala ning puu- ja köögivilju. Viimaste soovituslik päevakogus 500 g, kusjuures 3/5 sellest peaks olema köögiviljad.

Õnneks on suvi ja kõikvõimalikud viljad-marjad hakkavad järjest valmima. Millal siis veel kui mitte nüüd neid nautida ja olla terve!

19 KOMMENTAARI

m
Meie kohustus on siin maailmas elu.Kellel midagi jäi tegemata võtame üle ja teeme kõik,mida suudame! 11. juuni 2019, 20:28
Siin koha peal peaksin küll ütlema,et ei ole õige aeg maise teekonna lõpust rääkida.Kui mingit jama ei ole sisse söödud ega joodud.Tuleb lihtsalt jälg...
(loe edasi)
m
11. juuni 2019, 20:19
mäletan,et nõuka ajal läks suvel kappi ununenud leib paari päevaga hallitama.
Loe kõiki (19)