Toiduuudised

ERGUTAD END KOFEIINIGA? Vaata, missugused on ohutud doosid! (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 25. aprill 2019 08:38
Kofeiin stimuleerib peamiselt kesknärvisüsteemi, aga mõjub ka südame-veresoonkonnale ning teistele elundkondadele.Foto: Pexels
Kofeiin on tuntud ergutaja, aga missugune on õige doos? Sõltub inimesest, ütlevad toitumiseksperdid.  

Kofeiini suurimad kontsentratsioonid on leitud kohvitaime ubadest ja lehtedest, teest, yerba mate’st, guaraanamarjadest, koolapähklist ja kakaoubadest. Kofeiini stimuleeriv efekt võib alata 15–30 minutit pärast tarbimist ja kesta mõned tunnid.

Kofeiin stimuleerib peamiselt kesknärvisüsteemi, aga mõjub ka südame-veresoonkonnale ning teistele elundkondadele. Nähud, mis tekivad kofeiinitarvitamisel, sõltuvad tarvitamise kogusest ning on mõjutatud omakorda sellest, kas tegemist on harjumuspärase kofeiinitarbijaga või mitte. Kofeiinisisaldused sõltuvad suuresti toote tootmisviisist ja „kangusest” ning seetõttu on täpset kofeiinikogust näiteks tee või kohvi puhul raske hinnata.

  • Tervete täiskasvanute (v.a rasedad) puhul loetakse ohutuks päeva jooksul tarvitatavaks kofeiini doosiks kuni 400 mg (u 5,7 mg kehakilogrammi kohta). Ühekordsed kogused kuni 200 mg (u 3 mg kehakilogrammi kohta) ei põhjusta terviseprobleeme tervetele täiskasvanutele (18–65-aastased)
  • Kofeiini tarbimine rasedatel kuni 200 mg päevas ei põhjusta loote terviseprobleeme. Sama kogus laieneb ka imetavatele emadele.
  • Laste ja noorte puhul loetakse ohutuks päevaseks koguseks 3 mg kehakilogrammi kohta.

Allikas: Tagli Pitsi, Kristin Salupuu "Tervislik toitumine"

Samal teemal

02.09.2020
ÄRKASID ÜLES JA IKKA UNINE? 10 võimalust, miks oled pidevalt nii väsinud
08.08.2020
MIDA TEEB KOHV SU KEHAGA? 9 head ja halba toimet, mida peaksid teadma
28.07.2020
PÕIS PAKITSEB? 7 põhjust, mis sunnivad kogu aeg pissile
27.07.2020
OTSUSTASID KOHVIST LOOBUDA: 8 kõrvaltoimet, millega sa ei oska ehk arvestada