Toiduuudised

SUVEKS SUPERVORMI! 5 trikki, kuidas kiiva kiskunud salenemine tagasi reele saada (3)

Toidutare, 19. märts 2019, 12:56
Foto: PantherMedia/Scanpix
Kuna suvi algab juba kolme kuu pärast, on praegu viimane aeg oma uinumakippuv saledusprogramm üles äratada. Vaata, kuidas ennast motiveerida ning hoida häid kavatsusi au sees!

Ahh, see paljukiidetud tervislik eluviis. Isegi kui püksikumm ei pitsita, siis ikkagi tahaks veidi talverasva maha koorida, et energiat rohkem oleks. Cooking Light koostas (ja Toidutare täiendas neid) viis punkti, kuidas haljevil, motivatsioonikriisis ja muidu raskustes hea vormi saavutamise plaanid tagasi õigetesse rööbastesse pöörata. Pea meeles - sellest pole midagi, et ei suutnud oma lubadusi pidada. Viga tuleb alles siis, kui sa uuesti ei alusta! Nagu öeldakse - ükskord võidad sa niikuinii! 

Teekond tervise poole pole sillutatud enesevihaga. Ära löö end, kui kõik ei suju täpselt nii nagu sa soovisid; ära sõima, lõpeta igasugune siunamine. See ei aita, vaid tekitab vaid trotsi, mis kasvab ühel hetkel nii suureks, et sa ei suuda enam alla suruda... Ja sirutadki käe selle keelatud maiuse järgi.

See ei tähenda, et sa annaksid endale lõputut andeks. See tähendab, et annad endale uue võimaluse. Lootust ei tohi iial kaotada. Alati on uus hommik, mil minna trenni, kuhjata taldrikule kotleti asemel salatit ning jah, siis tuleb ka see päev, mil too kitsas pluus passib taas imeilusasti sulle selga. Sa oled seda väärt, sa saad sellega hakkama. Aga mitte ennast pekstes. 

Meenutab üks Toidutare toimetajatest: "Mul on kombeks mitu korda enne luhtuda, enne kui saan niiöelda ree peale. Ent kõigist neist luhtumisest õpin ma, sest iga kord on need erinevad. Mu elu on iga kord erinev. Peaasi, et ma tean  - ma liigun selle poole."

Loo endale mantra

Või palve, või lausejupike, mida endale korrata, kui on raske, kõht tühi, silme eest tõmbab mustaks (joo palun kohe tilga mahlaga vett, sul võib olla veresuhkur liiga all!) või muidu keeruline seis. Kirjuta see kasvõi endale märkmikku. Ühel Cooking Lighti liikmel on selline matrakogumik:

1. Ma tunnustan end, mitte ei vähenda end. Mis sest, et ostsid paki krõpse - aga sa suutsid selle poole pealt käest panna. Tubli! Nii see algabki, väikeste sammudega! 

2. Tasakaal, tasapisi. Otsi paindlikkust. Kaal ei alane igal nädalal ühtemoodi, sest ükski neist ei korda teist. Seega ära sea endale ebarealistlikke plaane. Ühel nädalal läheb nii, teisel nädalal naa. Peaasi - püsi teel. 

3. Perfektsust pole olemas, ent progress on. Nii nagu elu pole sihtkohta jõudmine, vaid teekond, on seda ka tervislikud eluviisid. Tee väike sammuke parema elu poole - kasvõi üks kõhulihaste harjutus enam. Või tiir ümber maja. Iga kübemeke loeb. Iga samm on edasi. 

Pea toidupäevikut

Selle kohta avaldati hiljuti isegi uuring, et oma päevaste toidukordade ja koguste üleskirjutajad suutsid kiiremini kaalu kaotada. See aitas neil mõista millal ja miks nad midagi söövad.

Üleskirjutamine on ka väga kasulik neile, kellele tundub kogu salenemisporgramm ebaõigulane - nad ju söövad vaid tervislikke asju, ent kaalunumbrid ei nihku. Toidupäevikust aga näevad nad sageli seda, et kogused on liiga suured või on nad oma nutuhoos unustanud mainida, et tegelikult sõid nad vahepeal vahepaladeks asju, mida ei sa ajust madalakalorilisteks pidada. 

Suurenda teadlikkust

Tunne end, mõista end, jälgi end. Sina oled oma maailma kese ja sina tead kõige paremini, kuidas enda vastu hea olla. Mõista, millistel roogadel pole sinu jaoks pidureid ning ära hoia neid oma sahtlis. 

Mõista, miks sa seda teed. Kas vaid selleks, et ilusam olla? See on tegelikuses nigel, madalast enesetundest tingitud ettekääne, sest ilul kui äärmiselt subjektiivsel nähtusel pole midagi pistmist saledusega. Miks? Sest ilus on iga inimene, olgu ta sale või paks. Ilu nimel saleneja võib tunda mõnel teisel paremal meeleolu hetkel, et ah, tegelikult pole mul häda midagi ja jätta tervislikud plaanid katki. Samamoodi on salenemine kellegi soosingu või heakskiidu nimel.

Pane keskmesse iseend. Sa teed seda, et sul oleks parem, kergem, et saada tagasi enesekindlust ja muutuda paremaks. 

Loo endale tugigrupp

See on üks põhjuseid, miks kaalujälgijad on nii edukad olnud - sest nad käivad regulaarselt koos. Grupi tugi toetab ning motiveerib. Pea vaid meeles, et  grupitugi ei tohiks sumbuda ebavajalikuks kriitikaks olukorras, kus niiöelda patustanu vajaks kaastunnet. Või lihtsalt kõhutäie naerda. 

Vahetage nippe, retsepte, ideid. Või minge koos trenni - kasvõi pikemale jalutuskäigule. Premeerige üksteist edusammude puhul. 

Esita endale realistlikke eesmärke

Kaalulanguses pole kiireid otseteid. Edukalt kaalu langetanud on öelnud, et nende edu seisnes selles, et lõid algselt endale väga tagasihoidlikud eesmärgid. Nii on üks kokku 30 kilo allavõtnud naine tunnistanud, et saavutas selle tulemuse väga väikeste sammude kaupa. Ta nimelt tegi endale eesmärgiks võtta alla viis kilo. Ja siis veel. Ja veel. 

Edu meile kõigile!