Retseptid

Hamburger - algusest lõpuni 

Toidutare, 27. mai 2012 21:00
Foto: Jaan Heinmaa
Üle maailma ebatervislikkuse etaloniks tunnistatud hamburger on suur laste lemmik ja täiskasvanute salapatt.

Tegelikult ei ole selles soojas võileivas midagi halba, kui valida hoolikalt komponente ja enamik neist ise kodus valmistada. Värskelt küpsetatud pehmed, õhulised ja kergelt vetruvad saiad, kodus valmistatud siidine majonees, vürtsikas ketšup ja tõelisest lihast vormitud veiselihapihvid on ühe erakordselt hea burgeri alustalad. Kui sinna lisada veel ahjus grillitud paprikat, fetajuustu ja rohelist salatit, võib tulemus olla tõeliselt sõltuvusttekitav.

Kuigi ettevalmistused võtavad tavapärasest mõnevõrra rohkem aega ja planeerimist, on vahetult enne söömist perenaisel käed vabad, kõik aeganõudvad komponendid saab päev varem valmis teha. Tulemus on vaeva väärt!

VAATA SAIA, KETŠUPI, MAJONEESI JA PIHVIDE VALMISTAMIST JA RETSEPTE SIIT

Et hamburgerist saaks täisulik roog, vali selle kõrvale hoolikalt ka lisandeid. Neid võiks burgerile panna lausa kolm-neli. Kindlat retsepti polegi, valikuvõimalusi on aga palju. Seega võiks igale sööjale jätta otsustamisvõimaluse, mis talle kõige enam sobib. Küll aga pole mõtet burgerit üleliigsete lisanditega kuhjata. Siis on seda on siis raske süüa  ja komponentide rohkus hakkab üksteise vastu mängima.

Soovitaks näiteks ahjus grillitud paprikat. Selleks võta 3 paprikakauna, soovitavalt erivärvilisi, natuke oliiivõli ja meresoola. Lõika paprika pooleks, puhasta seemnetest, määri rohkelt oliiviõliga, puista üle meresoolaga, küpseta ahjus 225kraadi juures koos pöördõhuga 15min, kata fooliumiga ja küpseta veel 15minutit. Võta paprikad ahjust ja jäta fooliumi alla jahtuma. Nii kondenseerub vesi ja nahad tulevad kergelt ära. Kui paprikad on jahtunud, koori nahad pealt ja eemalda kergelt kõrbenud osad, lõika ribadeks. Võib panna purki, valada üle oliivõliga ja jätta külmikusse seisma, säilib kõvasti üle nädala.

Praetud seened on ka head. Selleks võta karp (250g) šampinjone, 3spl võid ja soola-pipart. Prae seened võis pruuniks, maitsesta soola ja pipraga.

Värsketest  salatilehtedest sobivad hästi lehtsalat, jääsalat, rukola, lamb-salat vms, üldse veel võiks taldrikule lõigata tomatit, nii värsket kui marineeritud kurki. Viiluta juurde redist, sibulat  - värskelt või karamelliseeritult. Kapparid, artitšokid, päikesekuivatatud tomatid, rebitud värskeid ürdid kõik sobivad, kui koostad hamburgerile lisataldrikut.

Juustudest sobivad hamburgeri vahele kõvad laabijuustud, Gouda, Swiss Lacey, feta-juust, mozzarella, ka kitsejuust, pehme sinihallitusjuust (Gorgonzola dolce). Eriliseks puhuks sobib ka Pikantne juust.