Foto: Matton Images
Retseptid
10. aprill 2008, 21:00

Ettevaatust, light-tooted teevad paksuks!

Kunstlikke magustajaid sisaldavate toodete tarbimisega tuleks olla väga ettevaatlik. “Väited, nagu aitaks light-toodete tarbimine kehakaalu vähendada, ei pruugi tõele vastata,” hoiatab Lundi ülikooli professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

USAs Indiana osariigis asuvas Purdue ülikoolis rottidega läbi viidud teadusuuring andis vapustava tulemuse. Ühele grupile rottidele anti tavalise suhkruga, teisele sahhariiniga magustatud jogurtit. Selgus, et nn light-jogurtit söönud rotid läksid paksemaks ja võtsid kaalus juurde.

Kunstlikke magusaineid sisaldavat toiduainet tarbides on kehal väga raske otsustada, kui palju seda siis ikkagi süüa, kirjutavad Purdue ülikooli uurijad Susan Swithers ja Terry Davidson ajakirjas Behavioral Neuroscience. "Toidu magus maitse saadab ajule signaali, et kohe saabub energiasüst, mis aga jääbki tulemata. Keha kompenseerib selle valesignaali aga toidukogust suurendades. Seetõttu suureneb kahjuks samaaegselt nii light-toodete tarbimine kui ka ülekaalulisus."

"Pean väga oluliseks, et selliseid uuringuid läbi viiakse," ütleb Lundi ülikooli meditsiinilise ja füsioloogilise keemia professor Charlotte Erlanson- Albertsson. "Light-tooted ei aita inimestel kaalust alla võtta, pigem muutuvad nende kaaluprobleemid veelgi tõsisemaks," hoiatab ta.

Muidugi on Purdue ülikooli uuring saanud ka terava kriitika osaliseks, eriti just toiduainetööstuse poolelt. "Ülekaalulisus muutub kogu maailmas aasta-aastalt üha valusamaks probleemiks ning kahjuks on inimeste rasvumisel väga palju erinevaid põhjuseid," ütleb rahvusvahelise dieettoodete tootjaid ühendava organisatsiooni Calorie Control Council nõustaja Beth Hubrich. "Täpselt samasuguses tempos, nagu kasvab dieettoodete tarbimine, suurenevad näiteks toiduportsjonid," toob ta näite. "Niisamuti muutuvad inimesed füüsiliselt üha väheaktiivsemateks."

"Teised uuringud, kus katsealusteks olid inimesed, on näidanud, et light-toodete tarbimine aitab inimestel soovkaalu saavutada ja selles ka püsida," väidab Coca Cola pressišeff peter Bodor. "Kaalunumber näitab siiski seda, kui palju inimene liigub ja millist elustiili harrastab."

Kuid professor Erlanson-Albertsson ütleb, et light-toiduainetööstus püsib paljuski tõestamata ja ka lausa valelikel väidetel.

"Supermarketite lettidel on sadu erinevaid light-tooteid - järelikult neid ostetakse. Kui inimene joob pudeli light-karastusjooki, annab ta seeläbi ajule teada, et kohe-kohe on tulemas midagi magusat. Aga see magus jääb ju tulemata, keha satub tõeliselt segadusse ja signaliseerib ajule - tahan veel! Kunstlikud magusained ei suuda saata ajule sellist küllastumistundest märku andvat signaali ehk teisisõnu täiskõhutunnet, nagu seda teeb tavaline suhkur."

Kunstlikud magusained, mis võivad anda vastupidise efekti

Sukraloos E955

500-600 korda magusam kui tavaline suhkur

Leidub karastusjookides, ketšupis, moosides, jogurtites

Aspartaam E951

200 korda magusam kui suhkur

Leidub karastus-, mahla-, spordijookides, jogurtites, jäätistes, moosides, närimiskummides, vitamiinides, toidulisandites

Sahhariin E 954

300 korda magusam kui suhkur

Leidub karastusjookides, moosides, marmelaadides

Atsesulfaam K, E 950

200 korda magusam kui suhkur

Leidub mahlades, karastusjookides, džemmides, jäätistes

Tsüklamaat E 952

30 korda magusam kui suhkur

Laialdaselt toiduvalmistamisel kasutatav kunstlik magusaine

ajakiri Naised