USAs Indiana osariigis asuvas Purdue ülikoolis rottidega läbi viidud teadusuuring andis vapustava tulemuse. Ühele grupile rottidele anti tavalise suhkruga, teisele sahhariiniga magustatud jogurtit. Selgus, et nn light-jogurtit söönud rotid läksid paksemaks ja võtsid kaalus juurde.
Kunstlikke magusaineid sisaldavat toiduainet tarbides on kehal väga raske otsustada, kui palju seda siis ikkagi süüa, kirjutavad Purdue ülikooli uurijad Susan Swithers ja Terry Davidson ajakirjas Behavioral Neuroscience. "Toidu magus maitse saadab ajule signaali, et kohe saabub energiasüst, mis aga jääbki tulemata. Keha kompenseerib selle valesignaali aga toidukogust suurendades. Seetõttu suureneb kahjuks samaaegselt nii light-toodete tarbimine kui ka ülekaalulisus."
"Pean väga oluliseks, et selliseid uuringuid läbi viiakse," ütleb Lundi ülikooli meditsiinilise ja füsioloogilise keemia professor Charlotte Erlanson- Albertsson. "Light-tooted ei aita inimestel kaalust alla võtta, pigem muutuvad nende kaaluprobleemid veelgi tõsisemaks," hoiatab ta.
Muidugi on Purdue ülikooli uuring saanud ka terava kriitika osaliseks, eriti just toiduainetööstuse poolelt. "Ülekaalulisus muutub kogu maailmas aasta-aastalt üha valusamaks probleemiks ning kahjuks on inimeste rasvumisel väga palju erinevaid põhjuseid," ütleb rahvusvahelise dieettoodete tootjaid ühendava organisatsiooni Calorie Control Council nõustaja Beth Hubrich. "Täpselt samasuguses tempos, nagu kasvab dieettoodete tarbimine, suurenevad näiteks toiduportsjonid," toob ta näite. "Niisamuti muutuvad inimesed füüsiliselt üha väheaktiivsemateks."
"Teised uuringud, kus katsealusteks olid inimesed, on näidanud, et light-toodete tarbimine aitab inimestel soovkaalu saavutada ja selles ka püsida," väidab Coca Cola pressišeff peter Bodor. "Kaalunumber näitab siiski seda, kui palju inimene liigub ja millist elustiili harrastab."
Kuid professor Erlanson-Albertsson ütleb, et light-toiduainetööstus püsib paljuski tõestamata ja ka lausa valelikel väidetel.
"Supermarketite lettidel on sadu erinevaid light-tooteid - järelikult neid ostetakse. Kui inimene joob pudeli light-karastusjooki, annab ta seeläbi ajule teada, et kohe-kohe on tulemas midagi magusat. Aga see magus jääb ju tulemata, keha satub tõeliselt segadusse ja signaliseerib ajule - tahan veel! Kunstlikud magusained ei suuda saata ajule sellist küllastumistundest märku andvat signaali ehk teisisõnu täiskõhutunnet, nagu seda teeb tavaline suhkur."
Kunstlikud magusained, mis võivad anda vastupidise efekti
Sukraloos E955
500-600 korda magusam kui tavaline suhkur
Leidub karastusjookides, ketšupis, moosides, jogurtites
Aspartaam E951
200 korda magusam kui suhkur
Leidub karastus-, mahla-, spordijookides, jogurtites, jäätistes, moosides, närimiskummides, vitamiinides, toidulisandites
Sahhariin E 954
300 korda magusam kui suhkur
Leidub karastusjookides, moosides, marmelaadides
Atsesulfaam K, E 950
200 korda magusam kui suhkur
Leidub mahlades, karastusjookides, džemmides, jäätistes
Tsüklamaat E 952
30 korda magusam kui suhkur
Laialdaselt toiduvalmistamisel kasutatav kunstlik magusaine
ajakiri Naised
Kommentaarid (0)