Retseptid

Jahud: tuttavad ja vähem tuttavad 

Tuuli Mathisen, 18. september 2017, 04:26
jahudFoto: Tuuli Mathisen
Jahude maailm avardub peadpööritava kiirusega, kuid teraviljadest valminud jahud on ja jäävad senini ikkagi jahumaailma raudvaraks. 

HEA TEADA

1. NISUJAHU on paljude klassikaliste küpsetiste alustala. Igasuguseid asendusi tehes saad väga paljusid küpsetisi siiski vaid järele aimata ja tulemus ei ole üldse võrreldav originaaliga. Selles on “süüdi” kardetud ja samas armastatud gluteen ehk kleepvalk, mis muudab klassika lisest nisujahust tehtud küpsetised elastseks ning õhuliseks. Seega, pirtsakate ja õhulisemate küpsetiste puhul kasuta ikkagi nisujahu ja Veski Mati Eriti hea nisujahu peaks vastama ka kõige nõudlikumate pagarite ootustele.

2. GRAHAMJAHU EHKTÄISTERANISUJAHU sisaldab nii kooreosa, tuuma kui ka idu ning on vitamiini, kiudaineja mineraalainerikas. See jahu sobib hästi sepikute ja täisterakuklite või näiteks väikeste paksude pannkookide küpsetamiseks.

3. ODRAJAHU on Eesti köögis sage külaline ning eelkõige on see hästi tuntud karaski jahuna. Erinevates küpsetistes võib odrajahule veidi nisujahu lisada, et selle küpsetamisomadusi veidi parandada. Odrajahu sisaldab rohkelt kiudaineid, vitamiine ja mineraale. Eraldi mainimist väärt on odras Evitamiin, mis on tuntud antioksüdant ning hoiab ära enneaegse vananemise.

4. TÄISTERAKAERAJAHU sisaldab teiste jahudega võrreldes rohkem proteiine, kuid nende hulgas puudub kleepvalk ning seetõttu on pärmitainas kasutatav koos nisujahuga. Kaerajahu sisaldav tainas jääb ka tavalisest vedelam, kuna kaera veesidumisvõime on madal ja ilmneb alles ahjukuumuses. Kaeravalgu koostis on täisväärtusliku toitumise seisukohalt parem kui teistel tera vil jadel. Kaer on kergesti seeditav, normaliseerib vere kolesteroolisisaldust, aitab alandada vererõhku ja reguleerib vere suhkrusisaldust.

Õhulised juustu-tüümianipätsikesed

Õuna, kõrvitsa ja kuivatatud jõhvikatega kaerajahuampstükid

Malmpotis küpsetatud mitmeviljasai