Toiduuudised

7 PAASTUAJA ROOGA: söö hästi, palveta ja armasta kergemat elu! (3)

Toidutare, 29. veebruar 2020, 08:19
PaastuleibFoto: Jaan Heinmaa
Tuhkapäeval ehk peale vastlaid algas kristlikes komberuumides paast, mil tuleb piirata loomset päritolu toidu tarvitamist. Paastu eesmärk aga pole vaid liha suretada, vaid ka vaimu kasvatada. Öeldakse ju tabavalt, et paast ilma palveta on lihtlabane nälgimine. Meie võime öelda, et paast ilma maitsva toiduta on lihtsalt rumalus - seega - söö hästi, palveta ja armasta seda kõike! 

Eesti apostlik-õigeusu kiriku Tartu piiskop Eelija on öelnud Eesti Päevalehele, et tõeline paast on kurjuse äraheitmine, keele taltsutamine, viha vaigistamine, himude, laimamise, valetamise ja vandemurdmise äraajamine.

Toidutumisnõustaja Erik Orgu aga nendib samas kohas, et paastu toimel pole teaduslikku põhjendust ning ta on ise kogenud, kuidas paastumine tervisele erilist boonust ei andnud. "Kõigepealt ei tulnud toime seedimine./-/ Sisuliselt mingit efekti paast ei andnud, verepilt ka ei paranenud. Kaalu saab langetada ka mõistlikult kalorite hulka piirates.

Paastuajal on traditsiooniliselt kristlikus komeruumis keelatud liha, munad ja piim ning piimatooted. Süüa tohib vett, leiba, köögivilju. teatud juhtudel võib süüa kala ning piimatootreid, nagu näiteks väikesed lapsed ja imetavad naised. Mitmetes usuvooludes on paastu esimene nädal veidi rangem, kus on keelatud isegi õli toiduks tarvitamine.

Paast kestab seitse nädalat ja lõpeb esimese ülestõusmispühaga. Tänavu on selleks 12. aprill, õigeusklikel 19. aprillil. 

Klikka retseptil: Paastuleib

PaastuleibFoto: Jaan Heinmaa

Lihtne teha ja maitseb taevalikult hästi. Seda on hea küpsetada ka paastuvälisel ajal ning nautida ahjusoojalt koos võiga.


Klikka retseptil: Pikalt haudunud vürtsikas kikerhernehautis

Pikalt haudunud vürtsikas kikerhernehautisFoto: Jaan Heinmaa

Kikerherned, kookospiim ja vürtsid pole ju teab mis üllatav kooslus, ent selle hautise puhul on võtmesõnaks hoopis pikk haudumine. Selle tulemusel muutuvad alguses üpriski vürtsikad kikerherned sametiseks ja pehmeks ning tulisust aimub vaid lisandiks kõrvale tõstetud hernestest. Paku kõrvale riisi või torka hoopis lavaššitükk leeme sisse – roog on mõlemal juhul ülimaitsev!


Klikka retseptil: Tatraroog oliivide ja päikesekuivatatud tomatitega

Tatraroog oliivide ja päikesekuivatatud tomatitegaFoto: Laura Stranberg

Kevadiselt roheline roog on tervislik ja maitsev. Seda on ka äärmiselt lihtne valmistada.


Klikka retseptil: Kookose-kõrvitsasupp

Kookose-kõrvitsasuppFoto: Jaan Heinmaa

Kerge ja maitsekas supp, mida on kasulik helpida ka praegusel gripihooajal.

Klikka retseptil: Magushapu punane kapsas vürtsidega

Magushapu punane kapsas vürtsidegaFoto: Jaan Heinmaa

Mandariinid annavad kapsale tsitrusele omast värskust ja vürtsid lisavad jõulumaitset.


Klikka retseptil: Lehtkapsa ja täisterariisi salat tofuga

Lehtkapsa ja täisterariisi salat tofugaFoto: Mari-Liis Ilover

Täisterariis on tunduvalt toitainerikkam kui valged poleeritud terakesed. Poodides on õnneks nüüd müügil ka päris korralik valik täisterariise – katseta ja leia oma lemmik! Kui lehtkapsast ei õnnestu saada, võid selle salatis asendada spinatilehtedega.


Klikka retseptil: Bombay kartulid

Bombay kartulidFoto: Jaan Heinmaa

Igapäevane ja muidu tagasihoidliku maitsega köögivili käib pannilt läbi koos ingveri, küüslaugu ja võrratute indiapäraste vürtsidega ja ärkab otsekui talveunest – vähemalt talvisel ajal üpris ilmetu  mugul on just parajalt vürtsikas, toitev ja väga maitsev. Sobib ka iseseisvaks roaks koos maheda salatirohelisega.