Retseptid

10 hea tuju toitu 

Toidutare, 21. jaanuar 2019, 09:28
 Eva Palu
Aasta kõige masendavamal päeval, mil uusaastalubaduste täitmise raskus kohale jõuab, tasub end hellitada millegi heaga. Toit on suurepärane moodus enda ja ligimeste tuju tõsta - koos kokkamine ühendab ja avab, lisaks saavad õige toidu nautimise tõttu tekkivad endorfiinid meeleolu pikaks ajaks kõrgemale kohendada. Mis aga tekitab endorfiine? 

Nendel viiel toidul on tõestatud tuju tõstev toime.
1. Kakao ja šokolaad. Asteekide kaudu meieni jõudnud ravim, mis laiemasse levikusse läks alles 19. sajandi keskel. Otse loomulikult, teadlased on selle ammu välja selgitanud, et šokolaad on tõeline hea tuju toov masenduseravim. Samas on šokolaad sageli ka rasvane ja suhkrurikas. Et hea tuju säiliks, vali võimalikult mõru šokolaad ja väldi piimašokolaade.
2. Terav toit. Tšilli on looduslik valuvaigisti ning tujulooja. Tšillipipart hakkasid enam kui 8000 aastat tagasi kasvatama ja aretama Kesk-Mehhiko idaosa muinaselanikud, peale Ameerika taasavastamist levis see järkjärgult üle maailma. Vastupidiselt levinud arvamusele, et tšillit teravaks tegev kapsatsiin rikuks kuidagi tervist, pole seda siiski tuvastatud. Vaid väga raskete tervisprobleemide korral ei soovitata tšillit süüa. Osades kultuurides on tšillil armurohu maine, kuna tekitab euroofiat ja põhjustab endorfiinide vallandumist. Tasub ka meeles pidada, et tšillis on ohtralt C- ja E-vitamiini, samuti A-provitamiine ja B-vitamiini. Tegemist on ka võimsa antioksüdandiga. Kapsaitsiinide mõju ergastab pindmist vereringet ja kiirendab ainevahetust – olles seega muuhulgas looduslik abivahend kaalus alla võtmisel.
3. Ingver. Tõeline sõber just talvisel ajal - ingver rahustab, soojendab ning teeb erksaks. Aasias on ingverit maitse- ja ravimtaimena pruugitud tuhandeid aastaid. Ingveri igapäevane tarvitamine usuti tagavat pika eluea. Euroopasse jõudis ingver kas 11. sajandil toimunud ristiretkedelt või veneetslase Marco Polo kaudu. Kel on probleeme ärevuse või iiveldamisega saab alati ingverist abi. Ka ingver ergutab endorfiinide tootmist. Bakterivastase mõju poolest on ingverit uuringutes võrreldud antibiootikumidega. Ingver on väga hea abivahend hingamisteede ja igemete põletike ravis. Sel on tõhus toime ka kurikuulsate seeninfektsioonide vastu.
4. Vanilje. Selle eriline magus lõhn vallandab kehas endorfiine. Paljudele seostub vanilje kodusoojuse ja rahuga. Hispaanias, Inglismaal ja Austrias sai ta tuntuks nii juba 16. sajandi keskel, teistesse Euroopamaadesse jõudis aga suhteliselt hilja 19. sajandi alguses. Tegu on loodusliku afordisiaakumiga, mis mõjub ärevust leevendavana. Vanilje tõhustab ka ahju tööd, et rõõmuhormoonid saaks paremini levida. Vanilje on ka antioksüdant, sisaldades väikeses koguses B-vitamiini, magneesiumi, kaltsiumi ja kaaliumi.
5. Küüslauk. Jaa, me ei tee nalja - küüslauk on ülitugev antioksüdant, mis peletab halva tuju kaugele! Küüslauk sisaldab süsivesikuid, C-vitamiini, eeterlike õlisid ja fütontsiide rohkem kui harilik sibul. Ravimtaimena on küüslauk juba ammu tuntud. Küüslauk on Kagu-Aasiast ja India põhjaosast pärit taim. Ta on üks vanemaid kultuurtaimi, keda on kasvatatud enam kui 5000 aastat.  On isegi väidetud, et tegelikult oli küüslauk see keedetud imeline vili, mida eedenis inimesed ei tohtinud proovida. Valmista küüslauguga midagi muhedat ja mõnusat ning kutsu sõbrad sööma. Vannume, et veidi aja pärast ei pane keegi lõhna pahaks.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
manona.paris@toidutare.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee