Toiduuudised

HOIA RAHA KOKKU! Tööle kaasavõetud toit võib aastas säästa üle tuhande euro! (4)

Toidutare, 2. jaanuar 2020, 11:17
Foto: Panthermedia/Scanpix
Kas ka sina mõtled, et äkki oleks targem võtta lõuna tööle karbiga kaasa, sest olgem ausad – päevapraed ja -supid on igavad, rasvased ja kallid. Kuidas endast see laiskus välja saada? Puhtalt rahaga – kokkuhoitu rahaga võid minna puhkusele või maksta kinni krediitkaardivõla! 

Lisaks ole enam kui kindel, et su vöökoht ja jume ütlevad juba paari nädala möödudes aitäh! Uuringud on näidanud, et söögikohtade lõunapakkumised on enamasti liiga rasvased, kaloririkkad ning maitsetud. Selle põhjus on lihtne – rasv teeb toidu universaalselt maitsvamaks ning kuna lõunapakkumine peab sobima iseloomult paljudele, siis on nendeks enamasti kõige vaimuvaesemad road.

Tallinna piirkonnas maksavad päevapraed vahemikus viiest seitsme euroni. Arvestades, et aastas on kuskil 252 tööpäeva, kujuneb nende maksumuseks viieka puhul 1260 eurot. Kes tahab kallimalt süüa – näiteks seitsme euro eest, kulutab 1764 eurot.

Kui aga hakata lõunat ise valmistama ja see karbikesega kaasa võtta, kukub see summa oluliselt. Näiteks võttes kaasa eelmise päeva õhtusöögi jääke on eine kulu kaks-kolm eurot ja aastane võit enam kui 1000 eurot.

Kuidas siis hakata ise sööki kaasa võtma?
Kas töökohal on omainimeste puhkenurk või köögike, kus saab toitu soojendada? Kindlasti ei tohiks süüa töölaua ääres – lõunapaus peab olema võimalus lõõgastuda, ka pole kasulik söömise protsessi teiste tegevustega takistada. Töö kõrvalt, näiteks arvuti ääres sööjaid kurnavad hilinenud küllastumistunne ja seetõttu ülesöömine ning seedimisprobleemid.

Lisaks tuleks investeerida korralikku lõunasöögikarpi, mis sulgub õhukindlalt, kannatab kuumutamist, juhuslikke vopse ja sagedast pesu ning EI LEKI ka külili vajudes. Siin on tark teha investeering kvaliteetsesse tootesse, sest miski ei riku päeva rohkem, kui kotis lahtläinud toidupurk.

Kodust söögi kaasatoojad jagunevad laias laastus kolme gruppi:

1. Inimene, kes planeerib oma menüüd ilusasti pühapäeval valmis – kokkab, sätib karbikestesse, paneb sildikestega külmkappi. Iga päeva hommikul haarab õige anuma kaasa ja ongi kõik. Kahtlemata on see kõige vaheldusrikkam viis endale sööki kaasa valmistada. Seda süsteemi kasutavad ka paljude koolilaste vanemad – teevad lapsukestele lõunad valmis, et need siis koju jõudes paneks õige roa mikrosse või pannile.

Miinused: Tervislik ja odav, ent eeldab korralikku planeerimisoskust ja vajalikul määral hästisulguvaid karpe, rääkimata valmisolekust suurema osa pühapäevast kokata.

2. Inimene, kes teeb õhtul lihtsalt mõned portsud rohkem süüa. See on tegelikult üks odavamaid viise – lisaportsjon pajarooga ei paisuta hinnasedelit kuigi tuntaval määral, ent sul on ekstraports järgmiseks päevaks kenasti olemas. Nutikas on juba õhtusöögi serveerimise ajal eraldada järgmise päeva lõuna karpi, jahutada ning sulgeda. Nüüd jääb üle vaid meeles pidada see hommikul kaasa kahmata!

Miinused: Vaheldust napib! Kui paljud meist tegelikult soovivad süüa lõunaks sama asja, mida eelmisel õhtul just sai nauditud? Lisaks on oht mõista pere õhtuti pajaroogade peale, sest neid on kõige hõlpsam kaasa võtta. Suppi, mida on ometi nii odav ja tervislik teha, on kõige raskem kaasa pakkida – ehkki hea karbiga teeb ka selle ära.

3. Inimene valmistab lõuna sama päeva hommikul hommikukohvi nautides – või eelmise päeva hilisõhtul. Nii saab vältida kaks päeva sama roa söömist. Lisaks ei tule siis toitu sügavkülmutada nagu variant ühe puhul, kuna see süüakse samal päeval ära.

Miinused: Eeldab tugevamat iseloomu. Hommikul soovib enamus inimesi pigem kauem magada, kui köögis askeldada. Ka võib õhtul tunduda muu tegevus ahvatlevam.

Kes nüüd ära ehmatas, siis sellele väike reaalsuskontroll – millised on sinu töölähedase söökla plussid ja miinused?

Nippe, kuidas teha toidu kaasatoomine huvitavamaks!

1. Kutsu kolleeg endaga kampa ja moodustage lõunaklubi. Leppige kokku, et lähete umbes samal ajal kööki sööma. Jagage omavahel ampse ja retsepte – see on sama hea kui koos sööklas käia, ainult et odavam ja maitsvam!

2. Õpi tegema ülejäänud toidust lihtsaid uusversioone. Näiteks pajaroast saab koos salatimaterjaliga kena vrapi või einevõileiva, ülejäänud pastast salati ning supipõhjast pajaroa, kui hautad selles näiteks riisi koos maitseainetega.

3. Kord nädalas/paari nädala jooksul võib ju käia ka väljas söömas! Vaheldus on asja mõte – kui lõunapausiks on rohkem aega, koostööpartner kutsub uude peenesse bistroosse või lihtsalt tahaks jalutada – siis mine aga!