Retseptid

10 soojendavat mõnusat kalarooga 

Toidutare, 15. november 2018, 09:24
Foto: Jaan Seljamaa
Kuigi vahel ajab ilmarahvas seda patujuttu, et kalatoidud sobivad vaid suvesse, sest va ujuja söömine ei soojenda Põhjamaa inimese sisemust piisavalt - siis vale puha! Kala on toidulaual üks inimese parimaid ninaesiseid, kuna sisaldab ohtralt igatsorti kasulikke asju, alates tervislikest omega rasvahapetest kuni müriaadi mineraalideni, rääkimata enamasti oluliselt väiksemast kaloritehulgast võrreldes näiteks sea- või veiselihaga.

Miks süüa kala?
1. Kalas on palju kasulikku, nagu A-, E-, B1-, B6-, B12- ja D-vitamiine ning mineraalaineid - kaaliumit, kaltsiumit, fosforit, seleeni ja joodi. Miks need vitamiinid on olulised? Sest nad aitavad peletada nii vähki, infarkti kui ka parandada üldist tervislikku seisundit.
2. Kala söömine leevendab ka migreeni, tugevdab immuunsüsteemi ja karastab organismi külmetushaiguste vastu.
3. Kalades on palju häid rasvu, peamiselt oomega-3-rasvahappeid. Head rasvad on üliolulised D-vitamiini omastamisel. Täna oomega-hapetele aitab kala söömine võidelda depressiooniga, näitavad uuringud.
4. Eesti toitumissoovitused soovitavad kala tarbida vähemalt kolm korda nädalas ja siis vähemalt 2–4 portsjonit. Üks portsjon on 50-70 grammi.  
5. Vältimaks kaladega kohati seotud saasteohtu eelistada kohalikku kraami ja väiksemaid/nooremaid kalu. Küsi alati, kus see kalake on varem ujunud!