Foto: Pexels
Toiduuudised
1. september 2019, 18:17

Vii jalgratas sügisel „tohtri“ juurde (8)

Ükskõik, kas su jalgratas on üheksa kuud kestvate viletsate suusailmadega kasutusel või mitte, vajab see sügisel rattaspetsialisti juures põhjalikku läbivaatust ja ka omaniku teadlikku abikätt.

Vajaliku täishoolduse käigus võtab hooldemees ratta põhjalikult juppideks, puhastab ja määrib kõik vajalikud osad ning vaatab üle, et kõik detailid oleks terved ja töökorras. Nii võib kindel olla, et talv möödub ratta tervisele ohutult ja kevadel on liikumisvahend kohe sõidukorras.

Asjatundja täishoolet vajab ka selline ratas, millega porist, vihmast ja lumest hoolimata kavatsetakse edasi sõita. Niiskus, mustus ja vähene määritus võivad ka igapäevaselt liikuva ratta heaolule saatuslikuks saada, sest mängu tulevad temperatuuri kõikumised ja nii võib sõiduriist ühel hetkel lihtsalt töötamast lakata. 

Seega kulub üks täishooldus (maksab sõltuvalt töökojast alates 60 eurost), või kui raha napib, kas või üldhooldus (hind alates 20 eurost) jalgrattale sügisel igal juhul ära. Kui aga otsustad ratast siiski ise hooldada, pane kõrva taha mõned näpunäited.

Pesemine ja kuivatamine

Eriti hoolsat pesu vajab ratas, mis jääb talveks seisma. Aga ära unusta pesta ka iga päev sõitvat ratast, sest talvel teedele ja tänavatele puistatav sool on sinu sõiduriista suur vaenlane.

Põhilised abilised ratta küürimisel on pesukäsn ja puhas vesi. Kui sõiduvahend on eriti must, võib appi võtta ka kõikvõimsa pesuvahendi Fairy. Kindlasti ei taha su kaherattaline sõber tunda saada survepesurit, sest surve jõul tungib vesi ja niiskus kohtadesse, kuhu seda sattuda ei tohiks.

Pärast pesemist on oluline jalgratas kuivatada. Otseselt fööniga sa seda tegema ei pea, kuid rätikuga võiks detailid üle käia küll. Seejärel jäta sõiduriist veel mõneks ajaks hea õhuliikuvusega kohta liigsest niiskusest vabanema. Alles siis on jalgratas valmis talvekorterisse minema.

Muide, kui oled hooliv peremees, pane jalgratas seisma spetsiaalse katte või kasvõi lina alla. See hoiab truust abilisest tolmu ja niiskuse eemal.

Keti määrimine

Määrimist vajab nii seisma jääva kui ka edasi sõitva ratta kett. See on töö, millega saad vajadusel kodus ise hakkama, kuid üht-teist tuleb sealjuures arvestada. Esmalt seda, millist ketiõli kasutada. Kindlasti ära mine sõiduriista ligi mõne suvalise määrdeainega: toiduõli ja nafta pole kindlasti sobilikud ja mingi suvaline kuurinurgas seisnud õli samuti mitte. Kõige kindlam on osta ikka spetsiaalne ketiõli. Soovitatavalt tilgutatav, mitte pihustatav.

Pihustatava õli miinus on liigne lenduvus ja kandumine jalgratta osadele, kuhu seda sattuda ei tohiks. Eriti tundlikud on selles suhtes näiteks ketaspidurid, mis asuvad keti vahetus läheduses. Sinna sattunud õli kogub enda külge mustust ja nii hakkavad pidurid peagi kriuksuma, vilisema või muud imelikku häält tegema.

Seega võta hea tilgutatav õli ja kanna seda tilkhaaval igale keti sõlmele. Ära ujuta ketti suvaliselt määrdeainega üle, sest siis on see jällegi magus kinnituskoht mustusele ja tolmule. Kui oled ketti määrinud nii, et keti küljed pole õliseks saanud, oled teinud head tööd. Kui aga natuke on ülearu läinud, pühi liigne määre lihtsalt lapiga ära.

Pidurite ja käigutrosside määrimine

Kes oma jalgratast natuke paremini tunnevad, saavad ehk hakkama ka pidurdamist ja käikude vahetust juhtivate trosside õlitamisega. Seda muidugi juhul, kui tegemist on lahtisema trossisüsteemiga. Kõikidel ratastel ei pruugi nii lihtsalt trosside ligi pääseda.

Trosside määrimiseks kasuta sama õli, mida keti määrimisekski. Kust iganes liikuvale trossile ligi pääsed, tilguta sinna mõni tilk trossi mööda alla nõrguma. Õli kandub paremini edasi, kui trossi liigutad. Kui aga tundub, et sa ei saa hakkama, võid selle töö vabalt jätta asjatundjale.

Rehvide seisukord

Rehvid vaata igal juhul kriitilise pilguga üle. Seisma jääval jalgrattal lase esmalt rehvidest õhk välja, vajuta ääred lahti ja piilu sisemusse, et seal poleks vett. Nimelt juhutub veidi tühjemate rehvidega märgades oludes sõites sageli, et liigne niiskus või vesi koguneb rehvi sisemusse ja sõitja ise ei teagi seda. Talvel külmub vesi seal sees ära, rikkudes nii rehvi. Kui näed, et sisemus on märg, kuivata vesi ära või lase iseenesest õhu käes kuivada.

Alles seejärel pumpa rehvid täis ja pane jalgratas seisma. Tühjade rehvidega ära jäta kunagi ratast seisma, sest see rikub need sootuks ära. Enne pumpamist vaata hoolikalt veel rehv üle, et poleks pragusid. Kindlasti ära jäta oma sõiduriista seisma kohta, kus sellele paistab peale päike. Mida pimedam pelgupaik, seda parem.

Kui aga plaanid rattaga talv läbi sõita, mõtle kindlasti rehvide vahetusele. Nii nagu auto, nii vajab ka jalgratas talveks alla naastrehve. See annab palju parema sõidukindluse. Ka lamellrehve on Eestis juba saada.

Kruvide kinni keeramine

Vajalik toiming on suvehooaja lõppedes üle käia kõikvõimalikud kruvid ja mutrid, seda nii seisma jääva kui ka sõitva ratta puhul. Teadagi pole meie teed peegelsiledad ja jalgratas on saanud palju rappuda. Nii võivad kinni-lahti käivad detailid iseenesest natuke liikuma hakata. Kui aga juba väiksemgi lõtk kusagile tekib, võib detail lõpuks sootuks katki minna.

Sinu rahakotile on soodsam, kui kõik kinnikeeratavad detailid aeg-ajalt üle käid, selle asemel et maksad hiljem katki läinud uute juppide ja nende vahetamise eest.

Nahast osade kaitsmine

Hea peremehena hoolitse kahtlemata ka ratta nahkdetailide eest. Ükski nahk ei taha liigset niiskust. Kui paned ratta talveks seisma, puhasta nahksed osad nahapuhastusvahendiga ja kata need hoiu ajaks kinni.

Kui aga sõidad märjal ajal edasi ega saa iga hetk sadulat ja käepidemeid vihma ning lume eest kinni katta, töötle neid spetsiaalse nahale mõeldud niiskuskaitsevahendiga. Tee seda tihti, kuid lase enne igat korda nahal ikka korralikult ära kuivada.

Märgutulede ja helkurite korrashoid

Kui seisma jääv jalgratas on varustatud märgutuledega, võta need jalgratta küljest ära, eemalda patareid ja pane toatemperatuuril kusagile sahtlisse või kappi seisma. Tuled ja nende voolusüsteem ei armasta niiskust ning kuivas seistes saab nende kasutusiga pikem. Ka dünamoga töötaval lambil võta juhtmeotsad lahti, puhasta need ära ja jäta kuiva kohta seisma.

Kui aga sõidad jalgrattaga aasta ringi, pead sügisel märgutuled ja kodarahelkurid kindlasti töökorda sättima, sest ega valget aega õieti ju olegi. Sealjuures mõtle hoolega läbi, kas soovid vaid, et sind teel olles märgataks, või peaks esituli ka sinu sõiduteed valgustama.

Turvalisus

Kui paned ratta talveks kuuri, garaaži, keldrisse, trepikotta või kuhugi mujale seisma, arvesta sellega, et ikka leidub kurjade plaanidega inimesi, kes võivad selle ära varastada. Seega on tark tegu jalgratas igal juhul korraliku vargakindla lukuga millegi tugeva külge kinni panna.

Sama soovitus kehtib ka sõitvale rattale. Ei maksa arvata, et pikanäpumehed talveunne jäävad.