Toiduuudised

Mahlade ABC: millise mahlaga millist tervisehäda tohterdada? 

Silja Paavle, 27. veebruar 2018, 10:20
Foto: PantherMedia/Scanpix
Vitamiinid ja mineraalid on tervise allikaks, aga talvel neid aiast ja metsast ei nopi. Kui purgivitamiine võtta pole soovi, tuleb hoolitseda, et toidulaud oleks rikkalik ja mitmekesine. Vitamiinide vajalikkuses ei kahtle keegi, kuid teadlikkus sellest, millest vitamiine saab ja mille hüvanguks üks või teine neist meie organismis töötab, on siiski võrdlemisi madal. Põltsamaa Felixi mahlatoodete tootearendaja Evelyn Sarapuu räägib, milliseid vitamiine ja mineraale leiab mahlast.

Granaatõunamahl

Granaatõunamahl on tuntud vitamiinipomm. Mahl sisaldab ohtralt C-vitamiini, aga ka K-vitamiini, B5-vitamiini ning kaaliumi ja foolhapet. C-vitamiini on oluline tarbida viiruspuhangute ajal, see aitab organismi turgutada ja immuunsüsteemi tugevdada. B5-vitamiin turgutab väsinud nahka ja juukseid, K-vitamiin aitab organismile olulisel kaltsiumil imenduda. Kaalium on organismile väga vajalik mineraal, mis mõjutab närvisüsteemi, südametööd ja seedimist, toetab nahka ja lihaseid ning aitab vererõhku kontrolli all hoida.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Foolhape toetab ennekõike südame tööd, aga seda soovitatakse ka naistele, kes planeerivad lapse saamist, sest foolhape on lapse arengu seisukohast ülioluline.

Tomatimahl

Üldiselt on teada, et tomatimahl on toitev ja annab vähe kaloreid, aga selle joogi tegelik kasulikkus seisneb rikkalikus kaaliumi ja beetakaroteeni ning mõningases vasesisalduses. Kaalium on elutähtis mineraal, mida organism vajab lihaste ja närvide tööks. Lisaks kontrollib kaalium vererõhku, toetab südame tööd ja hoiab näonaha korras.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Tomatimahlas leiduv lükopeen koos beetakaroteeniga on antioksüdant, mis alandab südame- ja veresoonkonnahaiguste riski, vasel on võtmeroll ainevahetuses.

 Apelsinimahl

Kõigist mahladest sisaldab apelsinimahl kõige enam C-vitamiini, seega on tegu hea immuunsüsteemi tugevdajaga külmetushaiguste perioodil.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Lisaks C-vitamiinile on apelsinimahl ka mineraalide, kaaliumi ja seleeni allikas.

Ananassimahl

Vitamiinidest sisaldab ananass peamiselt C-vitamiini, kuigi märksa väiksemas koguses kui apelsinimahl. Mineraalidest leidub ananassis magneesiumi, kaltsiumi ja tsinki.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Ananass on tuntud ka põletikuvastase toime poolest, samuti leevendab ananass kõhukinnisust.

Jõhvikamahl

Jõhvikamahla väest pidasid lugu juba meie esivanemad. Jõhvikas on ohtralt C-vitamiini, aga vähesel määral ka magneesiumi, kaaliumi, kaltsiumi ja mitmeid teisi kasulikke aineid. 

Foto: PantherMedia/Scanpix

Jõhvikamahla hinnatakse ka palavikku leevendava toime poolest.

Ploomimahl

Ploomimahl sisaldab C- ja K-vitamiini ning mineraalidest peamiselt kaaliumi.

Foto: PantherMedia/Scanpix

Seega on ploomimahlal nii organismi üldtugevdav kui ka stressi leevendav toime.