Foto: MATI HIIS
Toiduuudised
22. september 2016, 15:30

Farmi piimatööstus: Suhkrusisalduse vähendamist piimatoodetes nõuab turg (11)

Juba mitu aastat oma toodete suhkrusisalduse vähendamisega tegelenud Farmi Piimatööstus tunnustab sama suuna võtnud Valiot ning nendib, et oma toodetes pea viiendiku võrra vähendatud suhkrukogus on pikaajalise ja kannatliku töö vili.

Viimastel aastatel oma toodete suhkrusisaldust ligikaudu 17% vähendanud Farmi Piimatööstuse turundusjuhi Ruta Kallaspooliku sõnul ei saa tooteid muuta ühe päevaga. „Kui tarbijale mingi turul olev toode väga maitseb, siis me ei saa sealt korraga 30% suhkrut ära kaotada,“ ütles Kallaspoolik. „Kui võtta tootest ära kolmandik suhkrust, muutub selle maitse niivõrd, et tarbija valib endale uue, rohkema suhkruga meelistoote.“

Seepärast on Farmi tootearendusmeeskond mitme aasta jooksul suhkrusisaldust toodetes järk-järgult vähendanud. „Meie tootetehnoloogid vaatavad igal aastal üle olemasolevate toodete retseptid ning  katsetavad pidevalt uusi lisandeid ning juuretisi. Eesmärgiks on pakkuda harjumuspärast maitset tervislikumal viisil. Kui me võtame võrdluseks näiteks 2010. aastal turul olnud kooreste jogurtite sarja, siis tänaseks on neis pea viiendiku võrra vähem suhkrut,“ selgitas turundusjuht.

Tootjad ei saa uue retsepti puhul pakendile märkida, et toode sisaldab nüüd natukene vähem suhkrut, sest seda reguleerib Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus toidu kohta esitatavate toitumis- ja tervisealaste väidete kohta. Sellekohase märke võib tootja lisada ainult juhul, kui toode sisaldab 30% vähem suhkrut kui on segmendi keskmine näitaja. „Siin on huvitav nüanss, et kui tootja vähendab suhkrusisaldust oma tootes kas 5 või 10%, ei saa ta sellest tarbijat teavitada, ning kuna Eesti tarbijakultuur ei ole veel harjunud pakendeid lugema, siis võibki ostja olla teadmatuses.“

Piimatööstuse aastatepikkust tööd suhkru vähendamisel toetab ka hetkel kavandatav nn suhkrumaks ehk seaduslik regulatsioon, mille tulemusena peavad kõik tootjad suhkrusisalduse oma toodetes üle vaatama. „Ka meie konkurendid on asunud oma toodetest suhkrut välja võtma, et uue turuolukorraga kergemini kohaneda, mis on rahva tervise seisukohast ainult positiivne,“ kommenteeris Kallaspoolik.

Kui tahta suhkrusisaldus toodetes viia minimaalseks, tuleks hakata retseptides kasutama suhkruasendajaid. „Euroopa Liidu soovituste kohaselt võiks olla optimaalseks maitsestatud piimatoodete suhkrusisalduseks 13g suhkrut 100g toote kohta. Kui vaadata täna turul toimuvat, siis paljud Eesti tootjad on sellele numbrile väga lähedal, paljude toodete puhul ka alla selle,“ sõnas Kallaspoolik. „Kui tarbija uurib poelettidel toodete pakendeid ning näeb, et suhkrusisaldus on alla 10g/100g kohta, siis ta peaks võtma arvesse, et tegemist võib olla tehislike magusainetega.“

Nõudluse tekitab turg

Uuringud on näidanud, et eestlaste söömis- ja liikumisharjumused ei ole tasakaalus ning turundusjuhi hinnangul on rahva tervise seiskohast oluline pakkuda väiksema suhkrusisaldusega tooteid. Eesti tarbija on ka väga tark ning teab, kust ja mida küsida. „Ühest küljest on meie eesmärgiks edendada üldist tarbimiskultuuri Eestis ning tõestada, et väiksema suhkrusisaldusega tooted on väga maitsvad ning tarbijate poolt eelistatud. Teistest küljest on palju neid tarbijaid, kes meile kirjutavad või annavad muul viisil teada, et nende eelistus oleks poodidest leida väiksema suhkrusisaldusega maitsestatud piimatooteid,“ sõnas Kallaspoolik. „Nõudlus reguleerib pakkumist ning tervitame kindlasti rõõmuga kõiki toidutööstuse esindajaid, kes on asunud tegelema suhkrusisalduse vähendamisega oma toodetes.“

Lisaks olemasolevate toodete suhkrusisalduse vähendamisele on tootjatel võimalik tarbimiskultuuri mõjutada ning turusituatsioonile reageerida uute toodete valmistamisega, mis juba eos sisaldavad vähe suhkrut. „Farmi Piimatööstuse kohukesed ja uued tooted, näiteks skyr, jogurtismuutid ja „Polka“ maasikamoosiga jogurt on madala suhkrusisaldusega ning tarbijate poolt hästi vastu võetud,“ lisas Kallaspoolik.