Toiduuudised

TOITU NUTIKALT: need viis toitu säästavad liigeste tervist (3)

Õhtuleht.ee, 26. august 2016, 12:55
Foto: PantherMedia / Scanpix
Õigesti toitudes on võimalik säästa end liigesevalust: liigesesõbralik toitumine ennetab nii valude tekkimist kui soodustab ka spordivigastustest paranemist.

Liigesed on üles ehitatud taluma suuri koormusi. Liigeseid ümbritsevad kõhred, mis lasevad liigestel ilma hõõrdumiseta liikuda, kirjutab Runners World. Kuid halb toitumine, vanus ja ka geneetiline eelsoodumus kipuvad kõhrede elastsust vähendama ning põhjustavad valu. Kõigest sellest hoidumiseks on mõistlik õigesti toituda, allolevad viis toitu on igati liigesesõbralikud.

Ekstra neitsioliiviõli. Itaalia Catania ülikooli teadlased katsetasid, kuidas ekstra neitsioliivõli lisamine rottide toitu aitab neil paraneda vigastustest. Pärast kaheksat nädalat seesugust toitumist leidus rottide liigeseid ümbritsevates kõhredes oluliselt rohkem lubritsiini, mis kaitseb kõhresid ja toimib määrdeainena.

Ekstra neitsioliiviõli on mõistlik lisada salatikastmetesse, pastadesse ja köögiviljavokkidesse.

Keefir sisaldab tervet hulka häid baktereid, eriti L. casei bakterit, mis aitab vähendada põletikke liigestes ning parandada nii liigeste liikuvust.

Vala keefiri hommikuti müsli peale või lisa seda smuutidesse.

Samal teemal

Apelsinid. Ühes uuringus leiti, et osteoartriitiliste põlvevaludega inimesed, kes tarbisid igal päeval apelsinikoore ekstrakti, tundsid kaheksa nädala pärast olulist valude vähenemist põlvedes, samuti langesid põletikunäitajad.

Kui sööd apelsini, jäta valge koorealune kiht alles ja söö sedagi – selles leidub palju liigestele kasulikke bioflavonoide. Apelsinid on head lisandid smuutide ja toormahlade valmistamiseks, et head ained raisku ei läheks, kasuta selleks ära kogu vili koos koorega.

Lõhe on parim omega-3 rasvhapete allikas. Uuringud näitavad, et omega-3 ravib hästi põletikulisi liigeseid ja aitab leevendada isegi artriitinähte. Uuringute andmeil saavad igapäevaselt kalaõli sisaldavad toidulisandeid tarbivad inimesed vähendada peagi mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite, näiteks inbuprofeeni tarvitamise vajadust.

Värske lõhe on parim omega-3 rasvhapete allikas, kuid töödeldud lõhes on see kasulik aine olemas.

Lisa kurkumit riisiroogadesse, maitsesta sellega ubasid ja teisi köögivilju ning lisa seda ka salatikastmetesse.