Toiduuudised

Kuidas vähendada igapäevast soolatarbimist? (3)

Õhtuleht.ee, 17. august 2016 12:30
Foto: PantherMedia / Scanpix
Vaatamata teadmisele, et liigne soola tarbimine ei mõju tervisele hästi, ei suuda paljud soolast loobuda, sest soolata toit toit tundub maitsetu.

Nestlé toitumisinstituudi spetsialistid toovad välja seitse lihtsat nõuannet, kuidas soolatarbimist vähendada.

Veel enne soovituste juurde asutamist rõhutavad nad, et tagasihoidlikus koguses soola tarbimine ei tee halba, sest soolas sisalduvad naatrium ja kloor on eluks vajalikud toitained ning seetõttu ei peaks soola tarbimist täielikult eirama. Piisava koguse soola tarbimine aitab ennetada südame- ja veresoonkonnahaiguste teket, neeruhaigusi ja vähkkasvajaid.

Oluline on endale aga teadvustada, et paljud toidud sisaldavad juba soola. Näiteks sajas grammis leivas on 2-3 grammi soola, mis on peaaegu pool päevasest soovitatavast kogusest.

Kuidas siis aga soolatarbimist vähendada?

Samal teemal

* Tea, kuidas alustada. Soolatarbimist on raske vähendada, kui ei teata, palju soola päevas üldse tarbida võib. Maailma terviseorganisatsioon soovitab päevas tarbida alla 5 grammi päevas, mis võrdub umbes ühe teelusikatäie soolaga. Seda peaks ka tarbimisel arvestama. Silmas tuleb aga pidada, et iga inimene on erinev ja seetõttu erineb ka tarbimisvajadus.

* Maitse enne soola lisamist. Paljud lisavad soola automaatselt enne toidu maitsmist. Oluline on sellest halvast harjumusest loobuda ja alati toitu kõigepealt maitsta: võib-olla ei peagi soola enam lisama.

* Poodle arukalt. Oluline on pöörata tähelepanu oma toidukorvi sisule. Uuri oma lemmiktoodete silte ning loobu nendest, kus on soolasisaldus kõrgem. Tänapäeval pakuvad tootjad ka laia valikut madala soolasisaldusega tooteid.

* Naudi toidu naturaalset maitset. Ei tasu arvata, et väiksema soolasisaldusega toidud ei ole maitsvad. Nestlé toitumisteadlaste hinnangul harjub inimese maitsemeel kiiresti ja peagi ei tundu vähemsoolased toidud enam maitsetud. Vähenda järk-järgult toiduvalmistamisel soola kogust.

* Avasta enda jaoks uued retseptid. Internetis otsides ja kokaraamatuid sirvides leiab vähese soolasisaldusega retsepte. Vali oma lemmikud ja proovi neist valmistada maitsvaid toite.

* Avasta erinevad maitseained. Sool ei ole ainus viis, kuidas toitu maitsestada. Avasta enda jaoks ürdid, vürtsid ja teised naturaalsed maitseained, mis asendavad soola suurepäraselt.