Kahjuks pakub restoranilaudade reserveerimise veebikeskkond vabalaud.ee näiteks Haapsalus välja vaid Grand Holm Marina restorani (pildil) jahisadamas, ühtegi peatänava toitlustusasutust sealt ei leia. Suvepealinnas Pärnus on seevastu valida kümmekonna toitlustuskoha vahel, kuhu saaks laua kinni panna. Foto: Arno Saar
Toiduuudised
30. juuli 2016, 04:00

Suvituslinna restoranis on pidevalt järjekord. Kas ehk aitaks laua broneerimine? (5)

Reisiplaanid paigas ja kotid pakitud – puhkus võib alata. Suvelinna kohale jõudes võib end aga avastada olukorrast, kus muidu rahulik väikelinn on inimestest üle ujutatud, söögikohad puupüsti täis ja ootejärjekorrad pikad. Ehk tasuks enne sihtkohta jõudmist endale sobivasse kohta laud päev-paar broneerida? Saab seda üldse teha?

Suvist Haapsalu külastanud Elo Malmberg soovis einestada ülipopulaarses Hapsal Dietrichi kohvikus. Pettumus oli aga suur, kui tema soovile lauda broneerida vastati kohvikust eitavalt. "Tipphooajal me laudu ei broneeri," oli nende lakooniline vastus.

"Miks on teie restoranil selline imelik poliitika, et lauda ei saa reserveerida? Olen rääkinud peakokkadega, kes on öelnud, et viisakas klient reserveerib viisakasse restorani minnes alati eelnevalt laua. Miks teie juures see võimalus puudub? Miks te eelistate juhuslikke möödakäijaid, kes juhtuvad mööda jalutama just hetkel, kui teil on vaba laud, tõsistele toiduhuvilistele, kes sooviksid süüa just nimelt teie restoranis? Kas te ise tahaksite elavas järjekorras kusagil tänava peal oodata?" väljendab Elo nördimust oma Facebooki seinal.

"Suurematele seltskondadele ja ka tähtpäevade tähistamiseks oleme laudu broneerinud. Kogemus näitab, et väiksematele seltskondadele leiame koha umbes 15 minuti jooksul. Vajadusel oleme ka lisalaudu juurde pannud," kommenteerib Mary-Liis Kaabel kohvikust Hapsal Dietrich. Ta toob ka näite, et huvilised on võtnud kohvikust pleedid ja oodanud vaba lauda üle sõidutee asuva Kodanike torni äärsel muruplatsil.

Elav järjekord on müügiargument?

Näib, et kui koht on populaarne ja kliente täis, ei nähtagi seal vajadust laudu broneerida. Eelkõige käib see tipphooaja kohta. Lisaks Haapsalu kohvikule Hapsal Dietrich ei broneeri suvisel ajal laudu ka näiteks suvepealinnas Pärnus tegutsev ülipopulaarne pitsarestoran Steffani ja Pärnu Raehoovis asuv kohvik-restoran Hea Maa.

TURUNDUSNIPP?: Pärnu pitsa­restorani Steffani ukse taga lookleb suvel pidevalt järjekord, kuid laudu broneerida sinna ei saa. Foto: Mattias Tammet

Kõikides eelmainitud kohtades teenindatakse kliente elava järjekorra alusel ja klientide puuduse üle nuriseda ei saa. "Suvel ei ole nädalapäevadel vahet, kliente jagub igaks päevaks ja kõige kibedam tööaeg on õhtul kella 18–22," öeldi Hea Maa info ja broneeringute telefonilt.

Martin Breuer Eesti Hotellide ja Restoranide Liidust leiab, et omanikud soovivadki näha (ja ka näidata) järjekorda restorani ees, mis on hea indikaator, et koha järele on nõudlust ja soovijaid on rohkem kui mahub.

Laudade broneerimise võimalus on Eesti kohvikutes-restoranides tema sõnul siiski pigem reegel kui erand, kuigi broneerimine sõltub eelkõige restorani stiilist. "Eriti levinud on broneeringud suuremate rühmade puhul, kui korraga tuleb restorani kümneid kliente, kes soovivad, et toit oleks serveeritud samal ajal. See on levinud ka väga eksklusiivsetes restoranides üle maailma."

Järjest enam on populaarsust kogumas kodurestoranid (näiteks Loft, MerMer või Ööbiku Gastronoomiatalu), mis võõrustavadki kliente vaid eelbroneeringute põhjal.

Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuhi Maarika Liivamägi sõnul on laudade broneerimise võimalus paljuski restorani kontseptsiooni küsimus. "Kindlasti on mõjutajaid mitu – alustades nõudlusest, asukohast, täituvusest ja hooajast kuni elamuskogemuseni välja: kas tegemist on fine dining’uga, kus külastajatel tuleb eriliste hõrgutiste nautimiseks aega võtta või on tegemist kiirsöögikohaga, kus kõik käibki kiiresti."

Ka Hapsal Dietrichis broneeringuta jäänud Elo Malmberg ei eelda, et kiiret lõunat pakkuvasse sööklasse saaks laudu reserveerida. "Kuid mida me siis nende restoranide kohta, kes laudu ei reserveeri, järeldada saame? Et tegemist on kiirtoidukohtadega? Sellised restoranid ei peaks siis olema ka Eesti Maitsete TOP 50s," leiab ta.

Hapsal Dietrichi kohvik: Kliendi pettumus oli suur, kui tema soovile lauda broneerida vastati lakooniliselt: «Tipp­hooajal me laudu ei broneeri!» Foto: Arno Saar

Broneering eeldab vastastikust austust

Haapsalus asuva populaarse Müüriääre kohviku juhataja Reet Lumiste sõnul broneerivad nemad soovijatele laudu nii tipphooajal kui ka väljaspool seda. Samas lähtutakse põhimõttest, et teatud arv kohti jäetakse alati vabaks uksest sissetulnutele.

"Suurürituste ajal on broneeringuid loomulikult rohkem. Näiteks kui mõni kontsert algab kell 18, siis paljud sooviksid lauda broneerida kella 16 alates, et oleks piisavalt aega keha kinnitada. Aga kui mõte laud kinni panna tuleb poolel teel Haapsallu, siis kahjuks ei saa me alati kõikidele vastu tulla," selgitab Lumiste, et oma plaane võiks ette teada veidi pikemalt, näiteks teha broneering juba päev-paar varem.

Kui väikesesse suvituslinna saabub üheks õhtuks tavalisest mitu korda rohkem inimesi, siis loomulikult võtab kõikide soovijate toitlustamine tavapärasest rohkem aega. "Kui inimene tuleb Haapsallu puhkama, kuid söögi 20minutiline ooteaeg on tema jaoks liiga pikk, siis selline kella peale puhkamine ei ole ju ka õige," märgib Lumiste.

Samas tuleks tema sõnul broneeringute puhul alati kellaajast kinni pidada. Kui seltskond jõuab kohvikusse broneeringu kellaajast oluliselt hiljem, on teenindajal võrdlemisi ebamugav puupüsti täis kohvikus vaba lauda kinni hoida ja teised kliendid peavad samuti kellegi teise ajalise valearvestuse tõttu kauem ootama. "Kõige paremini töötab see kolmepoolse austuse põhjal," märgib Lumiste, et broneeringu teinud klient austab õigeks ajaks kohale tulles nii teisi kliente kui ka toitlustusasutuse teenindajaid.

"Ka mina arvan, et lugupidamine restorani ja kliendi vahel peaks olema vastastikune," tõdeb suvises Haapsalus lauabroneeringuta jäetud Elo Malmberg. "Praegu, suvel, dikteerivad tingimusi suvelinnades restoranid. Talvehooajal, mis on palju pikem, on jälle klient kuningas. Aga kui mina lähen talvel Haapsallu, kavatsen Dietrichit boikoteerida ja viin oma raha teistesse sealsetesse menukohtadesse – Kärmesse Küülikusse või Soffasse."

Veebibroneeringud kõikjale ei ulatu

Kui siiski on huvi külastada just mõnda konkreetset kohta, ehk saaks abi restoranide veebipõhisest broneeringusüsteemist? Vabalaud.ee tegevjuht Daisy Järvi kuuleb olukorrast, kus laudu suvel ei reserveerita, esimest korda. "Enamik restorane reserveerib laudu ja suvel eriti, et maja täituvuses kindel olla. Tõesti jäetakse mõned üksikud vabad lauad ka walk-in-inimestele, aga see ei ole reegel, vaid pigem erand ja kombeks ainult üksikutes restoranides," lisas ta.

Kahjuks pakub restoranilaudade reserveerimise veebikeskkond vabalaud.ee näiteks Haapsalus välja vaid Grand Holm Marina restorani jahisadamas, ühtegi peatänava toitlustusasutust sealt ei leia. Suvepealinnas Pärnus on seevastu valida kümmekonna toitlustuskoha vahel, kuhu saaks laua kinni panna.