Toiduuudised

Kuus põhjust, miks sa ikka ja jälle sõltuvusttekitavate toitude küüsi langed (1)

Õhtuleht.ee, 16. juuli 2016 11:36
Foto: PantherMedia / Scanpix
Toidusõltuvus tähendab äärmuslikku iha mõne toidu järele. Vaid üks amps šokolaadi, juustukooki, kartulikrõpse või isegi hapukurki võib su taevasse viia.

Samas võivad needsamad sõltuvust tekitavad toidud viia suurte tagasilöökideni, kui soovid järgida tervislikke eluviise, hoiatab Hello Healthy. Seda sellepärast, et enamik meist pole sõltuvuses porgandist, vaid pigem kaloririkkast, kõrge suhkru- ja rasvasisaldusega toidust.

Samal teemal

Kui sul tekib vastupandamatu soov mõne sellise toidu järele, siis lohuta end sellega – sa pole üksi. 97% naistest ning 68% meestest on mingist toidust sõltuvuses. Kohati on see normaalne, sest toit on midagi enamat, kui lihtsalt vahend energia hankimiseks, see mõjutab ka meie emotsioone.

Kuid ikkagi tasub enne mõne toidu järele käe sirutamist välja selgitada põhjused, miks sa neid nii väga süüa ihaldad. Ehk aitab see kaasa tervislike eluviiside juurutamisel.

1.      Sa ei joo piisavalt. Ebapiisav vedelikutarbimine on igapäevane sage probleem, enamik meist ei joo, kui tunneme janu. Samas võib just vedelikupuudus tekitada ka nälga ning panna sind sööma. Kui tunned vastupandamatut iha mõne toidu järele, rüüpa esmalt klaas vett ning oota 10 – 20 minutit. Kui soov süüa pärast seda püsib, lase hea maitsta.

2.      Sul on stress. Teadlased on kindlaks teinud, et 40% inimestest hakkavad stressi tõttu rohkem sööma, 40% söövad vähem. Ülejäänud 20% inimeste toitumisharjumused ei muutu. Kui sa kaldud rohkem söömisele, valid sa stressi kõrval suurema tõenäosusega kõrge rasva- ja suhkrusisaldusega toite. Need aitavad ajus vabastada serotoniini, mis tekitab sulle hea meeleolu. Kuid selles heas meeleolus püüa mõelda tulevikule, kuidas teha tervislikumaid toiduvalikuid. Või veel parem – enne koogi või kommi järele käe sirutamist püüa leida mittesöödavaid viise stressiga toimetulekuks. Olgu see siis lühem jalutuskäik või jutuajamine sõbraga.

3.      Su hormoonsüsteem kõigub. Premenstruaalne sündroom on paljudele naistele igakuine tõsine väljakutse, sest just sellel ajal paneb östrogeeni kõikumine sind ihaldama magusaid ja soolaseid toite. Kui sa oled seda enda puhul täheldanud, siis pea meeles, et PMS-i sümptomeid aitavad parandada nii mõõdukas kehaline koormus kui ka meditatsioon. Hoia sel ajal ka käepärast rohkem toitaineterikkaid suupisteid, näiteks jogurtit, soolata pähkleid, tumedat šokolaadi ja juustu.

4.      Su veresuhkur on madal. Kui sa oled terve, suudab keha veresuhkru taset kontrollida. Kui sa aga sööd näiteks kommi või jood karastusjooke, hakkab veresuhkur kiiresti tõusma ja langema, tekitades isu rohkemate kommide ja karastusjookide järele ning tekitades nii nõiaringi. Lisaks võivad ka pikad ja intensiivsed treeningud veresuhkru taset alandada. Kui su eesmärk on kaalu kaotada, otsi oma isude rahuldamiseks tervislikumaid maiustusi. Näiteks näksi värskeid või kuivatatud puuvilju, samuti kodujuustu või jogurtit.

5.      Sa pead rangeid dieete. Kui sa piirad end rangete reeglite ja ettekirjutustega, et kaalu alandada, on tõenäoline, et tunned keelatud toitude järele hoopis isu. Püüa hoopis süüa tasakaalustatult ja kõike.

6.      Sa ei saa piisavalt magada. Üha rohkem räägivad terviseuurijad seda, et ebapiisav uni – vähem kui seitse tundi öö jooksul – mõjub tervisele halvasti. 2011. aastal ajakirjas American Journal of Clinical Nutrition avaldatud uuringu kohaselt sõid vähem kui seitse tundi magajad päevas keskmiselt 300 kalorit rohkem. Ära alahinda tulevikus magamise tähtsust!