Toiduuudised

Kiudaineterohke toit on võti krooniliste haiguste ärahoidmiseks 

Silja Paavle, 27. juuni 2016 09:44
Kiudaineid leidub näiteks mõnedes puu- ja köögiviljades.Foto: PantherMedia / Scanpix
Viimase kuu jooksul on ilmunud uuringute tulemused kinnitavad üheselt: kõrgem kiudainete sisaldus toidus kaitseb tervist, aitab ära hoida kroonilisi haigusi ja vähendab suremust.

Toidus leiduvaid kiudaineid ei suuda inimorganism lagundada, kuid need on tervisliku toitumise üks oluline osa, kirjutab meditsiiniportaal Med24. Kiudaineid võib leida taimsetes toitudes nagu puuviljad, köögiviljad ning teraviljad. Kiudained jagatakse vees lahustuvateks ja mittelahustuvateks.

Samal teemal

Vees lahustuvad kiudained imavad vett ja moodustavad geeli, see omakorda aeglustab seedimist. Vees lahustuvaid kiudaineid esineb kaerahelvestes, odras, pähklites, seemnetes, kaunviljades ning mõnedes puu- ja köögiviljades. Vees mittelahustuvad kiudained suurendavad soolesisu mahtu ja oletatavasti aitavad seedetrakti passaaži kiirendada. Mittelahustuvaid kiudaineid esineb nisukliides, köögiviljades jt täisteratoodetes.

Täisteratoodetes sisaldub lisaks kiudainetele hulk erinevaid bioaktiivseid ühendeid, mis kõik võivad oma rolli mängida tervise kaitsmisel. Kõrgem kiudainete sisaldus toidus võib alandada kolesterooli ja glükoosi produktsiooni organismis.

Kiudainete kasulikkust krooniliste haiguste ätahoidmisel kinnitavad kolm viimase kuu jooksul avaldatud uuringut. Esimeses leitu, et kõige suuremat mõju edukale vananemisele omab kiudainete tarbimine. Kõige rohkem kiudaineid tarvitanud isikutel oli 80% kõrgem tõenäosus edukaks vananemiseks võrreldes kõige vähem kiudaineid tarvitanud isikutega.

Teises uuringus tehti kindlaks kiudainete kaitsev efekt enneaegse suremuse vastu. Kolmas uuring kinnitab, et 90 grammi täisteratooteid päevas vähendas suhtelist riski koronaarhaigustesse, kardiovaskulaarhaigustesse, vähki, hingamisteede haigustesse, infektsioonidesse ja diabeeti haigestumise suhtes, samuti vähenes üldsuremus (17%) ja insuldi suremus (14%).

Samal teemal

25.06.2016
Kolm nõksu, kuidas suurtest söömingutest taastuda
21.06.2016
Ole ettevaalik! Ülesöömine võib lõppeda ka surmaga!
02.06.2016
Teadlaste soovitused, kuidas oma menüü tervislikumaks muuta
07.04.2016
Kevad on hea aeg organismi suurpuhastuseks