Uku Vainik, psühholoogia teadurFoto: Lauri Kulpsoo
Uku Vainik, psühholoogia teadur 18. juuni 2016 10:05
Kuidas võtta kaalust alla? Lihtne vastus on: süüa ära vähem kaloreid kui päevas ära kulub. Loogiline ju? Kuid kalorite lugemine ja vähem söömine pole lihtne.

Suure hurraaga hakatakse mõnikord hoolega söömist piirama, jättes toidukordi vahele. Selle tulemusena tekib sageli tuntav nälg.

Katsed laboris ja igapäevaelus näitavad, et nälg tõstab omakorda toidutungi. Näljasena märkame paremini toitu meie ümber, ostame toidupoes rohkem sööki ja võime kogemata libastuda ja toiduga liialdada. Nii hakkab lihtne lahendus meile vastu töötama. Kuidagi tuleb süüa vähem nii, et nälga ei teki.

Selleks saame ära kasutada lihtsat põhimõtet – täiskõhutunne saabub eelkõige söödud toidu mahu, mitte söödud kalorite järgi. Nii tasub kõht täis parkida kalorihõredaid toite. Võtame näiteks viinamarjad.

Ühes viinamarjas on 3 kilokalorit, ühes kuivatatud viinamarjas ehk rosinas on umbes 1,5 kilokalorit. Ütleme, et sööme ära 200 g viinamarju. Kokku saame 40 x 3 = 120 kilokalorit ja rohkem nagu ei taha.

Kui süüa ära 200 g rosinaid, oleme tarbinud 400 rosinat ehk 800 kilokalorit! Ainult 50 g rosinaid annab ka rohkem energiat kui 40 viinamarja!
Praktikas ei pea kalorihõreda toidu söömiseks kaloreid lugema.

Piisab teadmisest, et kalorihõredad toidud on sageli mahlased ja rohke veesisaldusega, näiteks taimed, oad, juurikad jne. Seevastu ettevaatlikum tasub olla kaloritihedate toitudega, nagu kommid, küpsised, kuivatatud puuviljad ja pähklid. Samuti kuuluvad sinna alla näiteks rasvane liha ja mõned piimatooted.

Kindlasti võivad ka kaloritihedad toidud meie ellu alles jääda. Kuid nad võiks olla pigem toidukorra kõrvalosatäitjad kui peategelased.

Samal teemal

Kommentaarid  (8)

Usu või siis mitte. 18. juuni 2016 22:10
Olen enda peal ära proovinud lihtsa nipi. Vanust juba varases keskeas, kilod kogunesid vaatamata suurele füüsilisele koormusele (igapäevane töö..) ja tekkis problem sokke jalga saada :) Omast arust ju normaalne, kui kaalu napilt 120 kilo! Ja siis... kopp sai ette. Prooviks siis vormi ajada, abiks jõusaal ja valgudieet. Trennist tuled koju poolsurnuna, isu laes! Ohtlik, mis? Ei ole. Tuleb süüa kõrge proteiinisisaldusega ja kontsentreeritud koguses toite! Mis peamine - korraga mitte üle 30g. Iga paari-kolme tunni tagant võib jälle. Miks? Sest täiskasvanu organism ei seedi korraga rohkem valke. Proovida ju võib, aga suure tõenäosusega lasete liigse potist alla. Kõik sõltub toidu seedumisprotsessi pikkusest. Ehk siis: väikesed kogused ja tihedam einestamine ööpäeva kestel. Õhtuseid näkse pole vaja karta, piiratud kogus valke seedub ilma jamadeta ja punnis kõhtu ei ole :)) Suhkrute tarbimise kohalt on lihtne soovitus: glükoos ja maltodekstriin. Banaanid, piimasuhkur, rosinad ja mõistlikus koguses puuviljad täidavad ideaalselt normi. Vähem kommi ja nisutooteid, vahel mõru šokolaad ja olete õnnelik! Aga pidage meeles - kõik see vajab ära põletamist!!! Tugitoolisport unustage ära! Mind aitab. Juba 10 kilo läinud, nelja kuuga. Eks proovige ise.
vigade parandus (sorri) 18. juuni 2016 22:18
30 grammi tähendab puhast proteiini, mitte toitu ennast. Seega tarbite toiduaineid, mille sisaldus on kõrge (näiteks kohupiim, lo-fat juustud, valgujoogid, munad, kuiv tailiha, merekala, oad, herned jne.). Iga pakendi peal on kirjas sisalduse kogus, saate ise arvutada.
Üks asi jäi 18. juuni 2016 14:01
teadlasel mainimata. Nimelt, kui organismi näljutada, hakkab organism varu koguma. Umbes nii, et "millal järgmine kord saab"? Nii tekivadki "kokkuhoiust" hoopis voldid puusadele ja reitele. Need kohad on inimese kõige paremad laoplatsid varudeks. Kui sööd, liigu ka võrdselt!
Enesepettus 18. juuni 2016 14:44
See on väärlegend. Organism ei kogu varusid, kui tal ei ole toidust saadava energia ülejääki. Nagu ka legend, et peale kaalulangetamist hakkab inimene kaalus taas juurde võtma ("kilod tulevad tagasi ja veel rohkemgi") mingi organismi eripära tõttu, vaid lihtsalt seetõttu, et inimene ei suuda oma söömissõltuvust siiski ohjeldada, kuigi tahtejõudu oli tal juba peaaegu piisavalt. Aga mitte nii palju, et lõpuni vastu pidada.
Organsim ei saa koguda varu, kui sa teda ei nuuma. Kui sööd päevas 1500 kcalorit aga kulutad 2000+, siis on võimatu, et organism kogub varu. Mille arvelt ta seda kogub? Kas sa oled näinud mõnda fotot koonduslaagri vangist, kellel rippusid rasvavoldid kõhul või reitel?
Mina ei ole. Olen sõjaajalooga seoses palju pilte näinud, ma ei ole kohanud ühtegi pilti koonduslaagri vangidest (ega ka sõjavangidest), kes oleks olnud teistest oluliselt tüsedam, rääkimata mingitest rasvavoltidest kõhul või jalgadel.
Aga viimane lause on sul sulatõsi.
Siin vahe ongi. 18. juuni 2016 15:11
Koonduslaagrites oldi pidevalt näljas. Polnud tõesti midagi koguda. Aga tavaelus, kuigi sööd vähe, on siiski, mida koguda. Usu, selline reaktsioon on olemas.
Kõik kommentaarid

SISUTURUNDUS