Toiduuudised

MIKS MITTE: kuidas kasutada oma autot toidu valmistamiseks? (1)

Toimetas Vidrik Võsoberg, 16. mai 2016 12:51
Mootor võib olla hea küpsetusahi.Foto: Jalopnik.com
Jalopnik.com-i toimetaja lasi end inspireerida temaatilisest raamatust ja püüdis oma auto toodetavat kuumust kasutades süüa teha. Ta tekitas muuhulgas väikese tulekahju, põletas oma käe ära ning osa toitu läks vussi – aga üldjoontes valmis tema enda hinnangul parimaid õhtusööke, mis ta tükil ajal oli teinud.

Su auto bensiinimootor raiskab kaks kolmandikku kütusest soojusele, niisiis miks mitte kasutada seda energiat ja küpsetada maitsev eine? See on lõbus ja lihtne ning igaüks saab hakkama.

Lugesin hiljuti "Manifold Destiny't", suurepärast raamatut, mis õpetab detailselt, kuidas ja mida küpsetada oma automootoriga. Olles ise insenerina töötanud välja ja testinud termilise lagunemise suhtes kapotialuseid komponente, usun, et mul on üsna hea ülevaade sellest, kuskohas kuumpunktid asuvad, niisiis mõtlesin, et oleksin väga hea automootori-kokk.

Noh, päris nii ei läinud, aga vaid sellepärast, et ma olen ebakompetentne kokk – mitte küpsetamismeetodi pärast.

Bensiin su paagis sisaldab iga liitri kohta umbes 34 megadžauli energiat. Fakt, et paljud moodsad autod suudavad läbida 40+ miili (64 km) ühe galloni bensiiniga (3,8 l), näitab, kui energiarikas iga piisk sellest kraamist on.

Probleem on selles, et palju kütuse energiast muudetakse põlemisprotsessi käigus kuumuseks ja vähem kui kolmandik läheb pöörlemisenergiana väntvõllile. Kütuse ökonoomsuse mõttes on see jama, aga see on tore, kui sa tahad grillida üht maitsvat auto-steiki. 

Mootor võib olla hea küpsetusahi. Foto: Jalopnik.com

Küpsetama ei pea otse mootoriplokil

Mootori kuumus rändab läbi arvukate kanalite, muuhulgas heitgaasid, metallist mootoriplokk ja plokikaas, õli, jahutusvedelik ja isegi ümbritsev õhk. Kui kasutad neid kanaleid õigesti, siis saad kiiresti toidu valmis.   

Kuidas valida, kus küpsetada?

Võid panna tööle vastava vedelike dünaamika mudelprogrammi või siis lihtsalt ühendada mõned termopaarid ja temperatuure mõõta.

Mootor läheb kõige kuumemaks silindrite lähedal (kus toimuvad kütuse plahvatused) ja metallmootori toodetav temperatuur väheneb järk-järgult vastavalt kaugusele kuumuse allikast.

Nii et kui tahad kiiresti steiki küpsetada, siis pane see mootoriploki küljele või kui eesmärk on tasakesi rinnatükki küpsetada, siis pane see plokikaane tipu lähedale, klapikattele või isegi sisselaske juurde.

Teine hea koht küpsetamiseks on väljalaskesüsteemil või selle lähistel. Väljalaskegaaside kuumus kindlustab, et iga väljalaskegaasitorustiku osa – eriti mootorile lähemal asuvad osad nagu näiteks katalüsaator ja väljalaske hargnemiskoht – läheb väga tuliseks.

Aga pole tingimata hädavajalik panna toitu kuumade metallist objektide vastu, kuna olemas on ka kiirgus (kuumuse ülekanne läbi elekromagnetlainete) ja konvektsioon (kuumuse ülekanne läbi vedeliku voolamise).

Kui tahad röstida vahukommi, siis pane see väljalasketorustiku hargnemiskoha lähedale ja lase kiirgusel oma töö teha. Kui tahad näiteks ravioole üles soojendada, siis teeb töö ära nende asetamine sooja ventilaatori lähedale. Ent kui eesmärgiks on millegi kiire läbiküpsetamine, siis tuleb kasutada (sooja)juhtivust ja panna toidupakk mõne tõsiselt tulise kuumaallika vastu.

Vahukommid. Foto: Jalopnik.com

Pea meeles: kui tahad midagi kiiresti läbi küpsetada, siis on su sõbrad mootoriplokk ja väljalaskesüsteem.

Minu eksperiment

Ostsin poest hääd lihakraami: sealihakotlette, peekonit ja steiki.

Järgisin "Manifold Destiny" juhist pakkida liha kolme kihi fooliumi sisse ja seda nii, et liitekohad oleks järgmise kihiga kaetud. See on kasulik juhis, kuna esiteks hoiavad fooliumi kihid mahlu lihas ning moodustavad ühtlasi piisavalt tugeva kaitse, lastes mul toidupakke kitsastesse vahedesse toppida

Kui olin lisanud lihale veidi vürtse ja selle hõbepaberisse mähkinud, siis oli aeg minna mu roostes kuid usaldusväärse 1995. a Jeep Cherokee juurde ja leida head kohad, kuhu pakid kinnitada. Siinkohal läksid asjad natuke käest ära.

See võib olla ohtlik

Paljud inimesed kahtlevad, kas mootoril söögi tegemine on turvaline ja ma arvan, et vastus on "jah" – kui sul on täiesti puhas mootor. Kui paned kuumale metallile toidu, mis on mähitud hõbepaberisse, siis ei pääse ka õli ja mustus su toitu.

Muretsed, et kuskilt võib lekkida su toitu vingugaasi? Ma arvan, et sa ei peaks, kuna nõustun raamatuga, kus kirjutati, et kui su väljalaskesüsteem lekib, siis on sul suurem probleem, kui rikutud toit.

Raamatus märgitakse korduvalt, et kindlasti tasub eemale hoida seguklapist. Viimane asi, mida sa tahad, on see, et su auto (ja liha) hakkavad omapäi kiirendama.

Kindlasti peaksid pidama meeles hoida eemale teravast pöörlevast ventilaatoritiivikust. Või noh, kui sul just pole vaja porgandeid hakkida.

Raamatus ei mainitud akut, niisiis teen seda mina, kuna selle pärast põletasin oma käest s**a välja.

Ostsin natuke alumiiniumtraati, et hoida toidupakid mootori külge kinnitada (ma ei tahtnud oma õhtusööki kuskile tänavale kaotada), aga kui olin lõiganud ühe tüki traati, siis lõi äike sisse.

Traat mu käes puudutas korraga patarei plussklemmi ja maad, luues kärgatava sähvatuse. Enne, kui sain arugi, mis toimub, mu käsi põles. Kujundlikult, aga peaaegu päriselt.

See võib olla ka ohtlik! Foto: Jalopnik.com

Raputasin kätt, et traadist lahti saada, aga see neetud asi oli mu käenaha külge sulanud. Tundus, et sellest vabanemiseks kulus minuteid hüppamist, karjumist, vandumist ja meeleheitlikku käeraputamist.

Sellise katastroofi ennetamiseks soovitan panna üle akuklemmide mingit sorti isolaatori – teki või tüki plasti. Kindlasti ei tohiks see olla niiske.

Toidu asetamine

Pärast mõneajalist imikuna viiksumist läksin edasi ja panin peekoni klapikattele. Tahtsin, et see oleks piisavalt kaugel mootoriplokist ja väljalaskest, et mu peekon krõbedaks ei läheks – mulle meeldib, kui see on natuke vintske.

Mõned vahukommid riputasin kohe väljalaske kohale, lootes pruunistada neid kiirgusega. Ühe kotletipaki toppisin täpselt väljalasketorustiku vastu. Teise paki surusin jagaja ning mootoriploki vahele. Steigi sidusin katalüsaatori peale.

Steik katalüsaatoril. Foto: Jalopnik.com

Kotletid jagaja juures. Foto: Jalopnik.com
Peekon Foto: Jalopnik.com

Tulemus

Toit, paigas, kruiisisin autoga ringi. Iga väike põrutus tekitas hirmu, et kaotan miskit oma õhtusöögist. Hoidsin silma tahavaatepeeglil, olles valmis nägema teel sätendamas fooliumipakikest, aga mu kinnitused pidasid.

Läbi põranda immitses autosse isuäratavaid lõhnu. Sõber sõitis mul lahtise Jeep'iga taga – kindlustamaks, et põgenev kotlett liiklusõnnetust ei põhjustaks ja nautides samuti taevalikke lõhnu.

Lõppkokkuvõttes oli toit parem, kui olin arvanud. Peekon vajanuks veel veidi sõitmist, aga steik oli väga küps ja hea.

Vahukommid ei olnud nii head. Jagaja juurde paigutatud kotlettide pakk tuli välja niiske, mahlane ja rõõmustav. Väljalaskesüsteemi juurde paigutatud kotletid said liiga palju kuuma, kotletid olid kuivad ja maitsesid nagu süsi. Aga ega kõik saagi ideaalselt minna.

See oli parim omavalmistatud eine, mida olin mõne aja jooksul saanud, lüües üle isegi mu parimad pähklivõi ja moosiga võileivad. Teiste hinnangul oleks see ehk olnud prügi, aga natukese hea barbeque-kastmega oli see mu meelest mõnus eine.

Maitsev! Foto: Jalopnik.com