Foto: PantherMedia / Scanpix
Lapsed
13. mai 2016, 09:24

Kaheksa märki, et lapsega on vaja silmaarstile minna

Teadaolevalt umbes 80% sellest, mida lapsed koolis omandavad, õpivad nad visuaalselt. See tähendab aga, et kui lapsel on nägemisprobleem, millega pole tegeletud, saab tema areng kahjustada.

Et seda ei juhtuks, toob KSA Silmakeskuse blogi välja kaheksa ohumärki, mis viitavad sellele, et laps peaks külastama optometristi või silmaarsti. Ühtlasi paneme lapsevanematele südamele, et nägemist peaks kontrollima juba nii noorelt kui kuuekuuselt, seejärel kolmeaastaselt ja uuesti enne kooli minemist. Mida varem nägemisprobleem avastada, seda lihtsam, kiirem ja tõhusam on selle lahendamine.

 1. Laps vaatab telerit või loeb raamatut liiga lähedalt. Kuigi pole tõestatud, et telerile lähedal istumine silmad ära rikub, võib selline käitumine olla esmane märk nägemisprobleemist. Kui laps ei näe diivanilt telerit selgelt ega suuda lugeda raamatut ilma seda näo ees hoidmata, võib ta olla lühinägelik.

2. Sage silmade hõõrumine. Kuigi see on laste puhul tavapärane käitumine, eriti siis, kui nad on väsinud, võib sagedane silmade hõõrumine anda märku sellest, et laps püüab keskenduda, kuid tal on nägemisega raskusi.

3. Lugemisel järje kaotamine või näpuga järje ajamine. Kui lapsed õpivad lugema ja sõnu häälima, kasutavad nad sageli näppu, et meelde jätta, millise sõna juures nad parajasti on. Ühel hetkel peaks aga laps suutma keskenduda ka ilma näpuga järge ajamata. Kui seda ei juhtu ja laps kasutab endiselt sõrme, palu tal endale ilma järge ajamata valju häälega ette lugeda. Kui see valmistab talle raskusi, võib lapsel olla nägemisprobleem. 

4. Valgustundlikkus ja liigsed pisarad. Kas lapse silmad on sisevalgusele, päikesele või kaamera välgule tundlikud? Fotofoobia või erakordse valgustundlikkuse korral võib lapsel tekkida peavalu ja iiveldus, aga need võivad olla ka mitmesuguste nägemisprobleemide tagajärjed.

5. Teleri vaatamiseks või lugemiseks ühe silma sulgemine. Selline käitumine võib viidata refraktiivsele või binokulaarsele nägemisprobleemile, mis ei lase kahel silmal koostööd teha.

6. Tavapärasest kehvemate hinnete saamine. Kui lapsel on raske näha, mida õpetaja tahvlile kirjutab, ei pruugi ta seda vanemale tunnistada isegi siis, kui tema hinded seepärast kannatavad. Kuigi õppetulemuste alanemisel võib olla mitmesuguseid põhjuseid alates lapse väsimusest kuni õpetaja vahetumiseni, ei tee nägemiskontroll kunagi paha – võib-olla on viiest puudu just õige tugevusega prillid.

7. Arvuti kasutamise vältimine, väites, et see paneb silmad valutama. Arvuti või muude digiseadmete kasutamisel on silmade kurnatus kerge tekkima. Samas soovitame võimalikult vähe väikelastel digiekraane või arvuteid kasutada, kuna on tõestatud, et nende kasutamine soodustab väikelastel lühinägelikkuse ehk müoopia teket. Soovitame lapsepõlv veeta pigem õues mängides, joonistades või tavaraamatuid lugedes.

8. Kissitamine või pea kallutamine. Õpetaja on sageli esimene, kes lapse nägemisprobleemi märkab – kui laps näeb tahvlit halvasti, kissitab ta silmi või kallutab pead. Enne nägemiskontrolli saab last aidata ka sellega, kui panna ta klassiruumis ettepoole istuma.