Toiduuudised

Lugu ilmus esmakordselt 2010. aasta novembrikuu Tervis Plussis.

Kiire kaalukaotus... greibidieediga!!! 

Robert Aps, 18. veebruar 2016, 11:35
Foto: PantherMedia / Scanpix
Greibidieet lubab nädalaga vabastada tervelt kolmest-neljast üleliigsest kilogrammist.

Esimesed kuuldused greibidieedist hakkasid levima Ameerika näitlejate seas 1930. aastatel, mistõttu seda tuntakse ka Hollywoodi dieedi nime all. Neljakümne aasta pärast sai dieet tõeliselt populaar­seks, puuviljale poogiti külge lausa maagilisi omadusi. Reklaamidest võis teada saada, et greibis sisalduvad ained hävitavad iseseisvalt ja väga efektiivselt rasvarakke.

Samal teemal

Nüüdseks on greipi põhjalikult uuritud ja väga lennukad väited ümber lükatud. Samas ei ole dieedi populaarsus kuhugi kadunud. Popikuninganna Kylie Minogue on avaldanud, et seitsmepäevane greibikava on tema salarelv üleliigsete kilode vastu. Staar loodab hapukatele puuviljadele enne tähtsaid esinemisi ja rannapuhkust. Greibidieedist liigub ringi palju eri versioone, kuid peamised reeglid on neil kõigil samad. Suurimad erinevused esinevad tavaliselt lubatud ja keelatud toidu­ainete nimekirjades.

Harilikult tehakse greibikuuri 7–12 päeva ning selle jooksul väheneb kehakaal 1–4 kilo võrra. Söömisel pannakse rõhku greibile, salatitele, köögiviljadele, lihale ja munale. Tähtis on meeles pidada, et greibidieet ei muuda keha saledamaks ega tõmba kõhtu trimmi. Pigem on tegu hüppega kiirema ainevahetuse ja efektiivsema kaalulangetuse suunas.

San Diegos tehtud uuringud näitasid, et kolm korda päevas greibimahla joonud ülekaalulised kaotasid kontrollgrupiga võrreldes rohkem kilosid. Katseid läbi viinud dr Ken Fujioka sõnul aitab greibi söömine vere suhkrutaset madalamal hoida. Tänu sellele muutub toidu töötlemine efektiivsemaks ning väiksem osa tarbitud kaloritest talletatakse rasvana. Lisaks sellele on greip suure veesisaldusega, tervenisti 90% viljast koosneb vedelikust. Suurem veetarbimine võib kiirendada ainevahetust ja anda energiat.

Pool greipi sisaldab vaid 52 kalorit ja 0 grammi rasva! Mahlakas puuviljas leidub sidrunhapet, naturaalseid suhkruid ja eeterlikke õlisid. Greip on rikas kaltsiumi, foolhappe, fosfori ja kaaliumi poolest. Greip on suurepärane allikas immuunsüstee-mi tööd toetava C-vitamiini saamiseks.

Vitamiin vähendab külmetuse sümptomeid, aitab vältida vabade radikaalide kahjulikku mõju rakkudele, mistõttu väheneb risk põletikuliste protsesside, nagu reuma ja osteoartriidi tekkeks. Uuringutele tuginedes võib väita, et C-vitamiini rikaste puu- ja köögiviljade tarbimine vähendab südamehaiguste, rabanduse ja vähi ohtu.

Greibile annab roosa ja punase värvitooni karotenoidide klassi kuuluv lükopeen, samuti tõhus vabade radikaalide hävitaja. Kasvajate eest kaitsevad ka greibis sisalduvad limonoidid, mille pikk toimeaeg on eeliseks teiste antikantserogeenide ees. Rohelises tees ja šokolaadis leiduvad fenoolid on inimese kehas aktiivsed vaid 4–6 tundi, limonoidid kuni 24 tundi!

Ajakirjas British Journal of Nutrition avaldatud uuringu tulemused viitavad greibimahla neerukivide vastasele toimele. Nimelt iga päev 0,5–1 liitrit tsitruseliste mahla joonud naistel suurenes uriini happelisus ja sidrunhappe osakaal.

Tänu sellele ladestub märgatavalt vähem lahustumatut kaltsiumoksalaati, mis on üks neerukivide põhikomponente.

Greibidieedi menüü
Tee ja kohv peavad olema ilma suhkruta. Liha puhul ei ole valmistamismeetod tähtis. Õhtused tärklisevabad köögiviljad (näiteks lillkapsas, brokoli, paprika ja spinat) võiksid olla aurutatud, et nende toiteväärtus säiliks.

Hommikusöök
pool greipi
2 peekoni-viilu
2 muna
tee ja kohv

Lõunasöök
pool greipi
salat
liha

Õhtusöök
pool greipi
liha
köögiviljad
tee ja kohv

Dieedi reeglid
• Ära eemalda dieetmenüüst ühtegi toiduainet. Peekoni ja salatite söömine on tähtis, kuna need mängivad olulist rolli rasvade põletamises.
• Toidukordade vahel ei ole lubatud süüa.
• Päevas võib juua ainult ühe tassi kohvi, sest see põhjustab organismis insuliinitaseme tõusu.
• Vett tuleb juua vähemalt kaheksa klaasi päevas.
• Väldi rammusaid ja süsivesikuterikkaid salatikastmeid. Eelistama peaks puhast oliiviõli, sidrunimahla ja äädikat.
• Liha, salati ja köögiviljade portsjoneid võib kahe- või kolmekordistada.
• Füüsiline treening ei ole dieedi ajal soovitatav, sest toitumisplaan ei anna selleks piisavalt kaloreid.
• Dieeti ei ole lubatud järgida üle 12 päeva.

Tavaliselt lubatud toiduained: greip, muna, liha, brokoli, pähklid, kapsas, roheline sibul, punane sibul, tomat, spinat, seller, paprika, redis, juust.