Toiduuudised

Kuus toitu, mis su tervisele kasu asemel kahju teevad (26)

Õhtuleht.ee, 15. jaanuar 2016 14:20
P lekist konservipurkide sisepind on kaetud bisfenool A ehk BPA kemikaaliga, mida seostatakse mitme tervisehädaga.Foto: PantherMedia / Scanpix
Kui oled endale juba pikemat aega lubanud, et vabaned lõpuks ebatervislikest harjumustest, alusta toitumisega – viska menüüst välja toidud, mis su kehale kasu asemel kahju teevad.

Millest peaksid hoiduma?

Samal teemal

* Valged süsivesikud. Valgest jahust makaronidel, saial ja valgel riisil on väga madal toiteväärtus ja need sisaldavad mõttetuid kaloreid. Organism omastab rafineeritud süsivesikuid väga kiirelt ning seega läheb kõht varsti taas tühjaks. Söö pigem täisteraleiba, -pastat ja -riisi, sest need sisaldavad palju kiudaineid ja B-vitamiini ning tekitavad kauaks täiskõhutunde.

* Praetud toidud. Paneeritud ja praetud toite süües suurendad saadavat rasva- ja kalorikogust hullu moodi. See soodustab ülekaalu ning suurendab ka insuldi-, diabeedi- ja vähiohtu. Praadimise asemel katseta küpsetamist, röstimist, grillimist ja aurutamist.

* Müslibatoonid. Müslibatoonid jätavad tervisliku mulje, kuid neis on peaaegu alati palju suhkrut ja väga vähe toitaineid. Mõnes müslibatoonis on suhkrut sama palju kui šokolaadibatoonis või purgitäies limonaadis. Kuna müslibatoonides leidub vähe valku, võivad nad sind hoopis näljaseks ja loiuks teha. Söö selle suhkrupommi asemel hoopis üks õun ja peotäis mandleid. Kui soovid rohkem valku pruukida, asenda müslibatoon valgutahvliga.

* Mikrolaineahju-popkorn. See sisaldab vähki tekitavaid aineid. Lisaks seostatakse kemikaale, mille abil popkornikotte rasvakindlaks tehakse, mitme haiguse, näiteks kilpnäärmehaiguse ning tähelepanupuudulikkuse ja hüperaktiivsusega. Kui popkronita kuidagi toime ei tule, paisuta maisiteri pliidi peal poti sees.

* Konservtomatid. Plekist konservipurkide sisepind on kaetud bisfenool A ehk BPA kemikaaliga, mida seostatakse mitme tervisehädaga, näiteks viljatuse, südamehaiguse, diabeedi ja rasvumisega. Tomatikonservis leidub BPAd eriti palju, sest tomatite happelisuse tõttu eritub seda purgist toitu. Seega tuleks eelistada klaaspurgis tomatikonservi või teha hoidist ise.

* Kreemjad valmiskastmed. Kui kavatsed rohkem salateid süüa, ära vala neid üle kreemja poekastmega. Need sisaldavad ohtralt rasva, soola, kaloreid ja kunstlisaaineid. Tee parem kaste ise maitsestamata jogurtist või äädikast ja õlist, lisades ürte, sinepit või purustatud küüslauku.