Toiduuudised

Tekst ilmus esmakordselt 2011. aasta oktoobrikuu Tervis Plussis.

Pika elu dieet ehk Mis on makrobiootiline dieet? (14)

Robert Aps, 17. jaanuar 2016 10:54
Näitlejanna Gwyneth Paltrow pidas makrobioloogilist dieeti mitu aastat.Foto: VidaPress
Jaapani köögi mõjutused, kodumaised puuviljad ja võimalikult lihtne toit – see on makrobiootiline dieet.

Makrobiootiline” on Kreeka päritolu sõna, mis tähendab tõlkes pikka elu. Vanas Kreekas kirjeldas lääne meditsiini isa Hippokrates sellega inimesi, kes elasid kaua ja olid parima tervise juures.

Samal teemal

Makrobiootilise dieedi lõi George Ohsa-wa, kelle sõnul on hea tervise aluseks võimalikult lihtne toit. Tema esialgne dieedikava hõlmas kümmet astet, mis muutusid üha piiravamaks. Viimane aste lubas toituda vaid pruunist riisist ja veest. Äärmusesse kaldumise tõttu ei ole astmeline süsteem tänapäeval enam kasutusel.

Hollywoodi staarid on lisaks teistele populaarsetele dieetidele proovinud ka makrobiootilist toitumiskava. Tuntud näitlejanna ja kahe lapse ema Gwyneth Paltrow lootis, et see range dieet aitab ta isal kõrivähi vastu võidelda.

“Arstid ütlesid, et ta peab hakkama tervislikumalt elama. Ma lugesin raamatuid, mis kirjeldasid inimkeha piiramatuid võimeid, kui teda säästetakse töödeldud toitudest ja valgest suhkrust. Minevikust on teada lugusid, kuidas inimesed on end hämmastaval kombel tervendanud,” selgitas Paltrow.

Isa varajane lahkumine ei muutnud näitlejanna meelt ning ta jätkas ise selle dieedi pidamist veel mitu aastat.

Makrobiootilise dieedi võtavad tihti ette inimesed, kes loodavad leida tervisliku toitumise abil füüsilist ja spirituaalset heaolu. Ka raskete haiguste all kannatajad on puhta toidu dieedist abi otsinud. Vähi, aidsi ja südamehaiguste korral loodetakse tavaliste ravimeetodite kõrval ka turgutavatele toitumiskavadele.

2000. aastal tehtud uuring tõestas, et mõnikord aitavad makrobiootilise dieediga sarnanevad kuurid vähihaigete elukvaliteeti parandada – tänu stressitaseme langusele, haigusega kaasnevate ebamugavuste vähenemisele ja teatavale kontrollitundele.

Rohkelt puu- ja köögivilju

Makrobiootiline dieet paneb rõhu köögiviljadele, fruktidele ja täisteraviljadele. Seetõttu saab dieeditaja igapäevase toidusedeliga suure hulga kiudaineid, kasulikke vitamiine ja mineraalaineid. Dieet piirab küllastunud rasvade, suhkru, alkoholi ja töödeldud toitude tarbimist.

Vähemalt poole igast toidukorrast moodustavad täisteraviljad, näiteks riis, rukis, oder ja tatar. Vahetevahel võib süüa pagaritooteid, nuudleid ja muid jahutooteid.

Makrobiootilise dieedi järgija sööb iga päev suppi. Enamasti soovitatakse miso- ja shoyupuljongeid, mis on jaapanlaste menüüs tähtsal kohal.

Teise suure osa päevasest toidust annavad köögiviljad. Kuni üks kolmandik tarbitavatest aedviljadest võivad olla toored. Ülejäänud olgu aurutatud, keedetud või hautatud. Ube peetakse nii tähtsaks, et need peaksid moodustama 10% päevasest toidupoolisest. Siia kuuluvad nii keedetud oad kui ka oatooted, nagu tofu, natto ja tempeh.

Nädalas on lubatud väike kogus kala või muid mereande. Loomaliha, linnu-liha, munad ja piimatooted on tavaliselt menüüst eemaldatud. Kala süüakse koos wasabi, ingveri või sinepiga, et aidata kehal mürkidega paremini toime tulla. Pähkleid ja seemneid soovitatakse tarbida mõõdukalt. Pähkleid võib kergelt röstida ja maitsestada meresoolaga.

Kohalikke puuvilju ja marju võib süüa mitu korda nädalas. Õunad, pirnid, maasikad, vaarikad ja muud kasulikud viljad sobivad toidusedelisse suurepäraselt. Keelatud on aga kaugetest maadest toodud troopilised puuviljad. Need sisaldavad enamasti suuremas koguses väetisi, taimekaitsevahendeid ja säilitusaineid.

Kaks-kolm korda nädalas on hea tervisega inimestel lubatud süüa magustoitu. Erilist tähelepanu tasuks pöörata naturaalselt magusatele toiduainetele. Magusavajadust soovitatakse rahuldada kohalike puuviljade, sh kuivatatud fruktidega.

Ka magustajate puhul on tähtis jälgida nende looduslikkust. Kindlasti tasub vältida liigselt töödeldud ja rafineeritud magusaineid, näiteks valget suhkrut ja šokolaadi. Toidu valmistamisel kasutatakse makrobiootilises dieedis peamiselt rafineerimata oliivi-, seesami- ja maisiõli.

Piiratus põhjustab puudujääke

Toitumisteadlased on kritiseerinud makrobiootilise dieedi piiratust. Puudu jääb mitmetest toitainetest, nagu valgud, B12-vitamiin, magneesium ja kaltsium. Muu hulgas võib nii kesine toidusedel põhjustada peavalu, väsimust, nahalöövet ja lihasenõrkust. Esile võivad kerkida depressioon, ärevus ja tüdimus. Need sümptomid on täiesti individuaalsed ega pruugi lühema dieedipidamise puhul ilmneda. Pikemaajalisel järgimisel peaks tarbima toidulisandeid, et korvata teatud toitainete puudust. Eeltoodud põhjustel ei soovitata dieeti lastele, noortele, rasedatele ja rinnaga toitvatele naistele.

Näidismenüü
Hommikusöök
• Täisterahelbed sojapiimaga
• Värsked beebiporgandid või kurgilõigud
• Bancha tee (ilma suhkruta)
Lõunasöök
• Misosupp
• Täistera-näkileib
• Aedsalat
• Bancha tee (ilma suhkruta)
Õhtusöök
• Pruun riis kabatšokiga
• Misosupp
• Kodumaised õunad
Vahepalad
• Peotäis pähkleid või marju
• Küpsetatud õun

Makrobiootilise dieedi ABC

Bancha
Jaapani roheline tee kolmanda korje lehtedest. Neutraalse maitsega ja sobib igapäevaseks tarbimiseks. Väikese kofeiinisisaldusega.

Miso
Pruun pasta, mis on tavaliselt valmistatud fermenteeritud sojaubadest. Kasutatakse kõige rohkem misosupi sees.

Natto
Toode bakterite abil fermenteeritud sojaubadest. Populaarne ja valgurikas hommikusöök Jaapanis.

Shoyusupp
Valmistatud kanapuljongist, kuhu on lisatud ohtralt sojakastet.

Tempeh
Lühiajaliselt fermenteeritud ja seejärel kokku pressitud sojaoad. Maitseomadused sarnanevad pähklite omadega.

Tofu
Sojaubadest valmistatud toode, mida taimetoitlased armastavad kasutada liha asendajana.

Wasabi
Terava maitsega Jaapani mädarõigas, mis on enim tuntud sushi asendamatu lisandina.