Foto: LAURA OKS
Mihkel Zilmer 18. detsember 2015 14:29
Sõnades "küllastamata" ja "polüküllastamata" tundub justkui midagi puudu olevat, sest inimlik on tahtmine, et kõike peaks olema küllalt!

Samas on siin paradoks: nimelt jääb nüüdisaja toitumises tõesti sageli puudu polüküllastamata rasvhapetest (ingl k polyunsaturated fatty acids – PUFA). Inimtoit peab andma küllastatud ja küllas­tamata rasv­hap­peid. Kui esimeste saamisega ei teki üldjuhul probleeme, siis PUFAde saamine toiduga on paljudel nigel. Seetõttu on tekkinud PUFAde ümber eriline aura ja võlusõnaks on kujunenud oomega-3.

Parim toetus tervisele

Inimese ainevahetus suudab ka ise sünteesida küllastatud rasv­happeid ja enamikku küllastamatutest. Mitmed küllastamata rasvhapped sünteesitakse seejuures ka toiduga saadud kül­lastatud rasvhapetest (see näitab taas ka küllastatud rasv­hapete vaja­lik­kust!).

Miks? Neid kaht PUFAt inimkeha ei valmista (asenda­matud PUFAd). See pole aga puudujääk, vaid evo­lutsioo­niline tarkus!

Nor­maalne sööja on evolutsioonilise tarkuse jätkaja ja salvestab esimesena biokõvakettale järg­neva: mõ­le­mad, nii oomega-3- kui ka oomega-6-rasvhapped peavad tervist tagavas ja hoidvas toidus olemas olema.

Mõle­maid on vaja, et toota inimkehas õiges vahekorras ülivajalikke bioregulaatoreid, vältimaks põletike teket ja hoidmaks kontrolli all limaskestade tervist, immuunvastust jm. Nüüdisaegse söömise puhul on aga tasakaal kaldunud totaalselt oomega-6-PUFAde poole.

See­tõttu ongi oomega-3-PUFAd saanud väga kuumaks sõnumiks. Kas on põhjust? Jah, sest sobi­vas koguses 

• alandavad nad vererõhku ja vähendavad vere vis­koossust,
• muudavad vere lipiidi­si­sal­­duse soodsamaks,
• takistavad trombide teket,
• tugevdavad im­muun­­vastust,
• pärsivad kah­juliku põle­tiku teket südame- ja veresoonte­haiguste korral jne.

Parimad maitsvad oomega-3-PUFAde allikad on rasvasemad kalad ja teised mereannid.

Kuidas tagada kestev tasakaal ja piisav oomega-3-PUFAde hulk? Ei midagi kee­rulist!

Esiteks: väldi kõlavaid müügidieete! Söö normaalselt ehk 5% olgu toidus küllas­tatud rasvhappeid, 10–15% mono­kül­lasta­ma­ta rasvhappeid ja 10% PUFAsid. Mil moel seda saa­vutada?

Lihtne!

• Söö päevas vähe­malt 250 g puu­vilja ja 250 g juurvilja,
• näda­las 3–4 kor­da korralikku ka­la,
• pruugi häid piimatooteid,
• linnuliha, mune,
• söö nädalas vähemalt kord tükike (umbes 50 g) korralikku tailiha,
• kasuta kvaliteetset taimset külmpressitud oliiviõli.

Ja pole vaja käia kehakaalukur­sustel, hankida kalleid kalaõli­kapsleid jms – raha hakkab palju vähem kuluma!

Ka võlusõnade ülepruukimine muutub probleemiks. Nii ka oomega-3-PUFAde puhul, kui mõni promob nende ülirohket kasutamist. PUFAde (sh ka oo­mega-3) pi­devad suur­doo­sid kiirendavad teatud tingimustes vere­soonte lup­jumist, põh­justavad DNA oksü­kahjustusi, tekitavad üleliigse koguse peroksiide, aldehüüde jne.

Seda ei juhtu normaalsel söömisel! Nii et ei tasu tegutseda malli järgi, et peaks tarvitama vaid taimseid õlisid (liiga suured hulgad = probleemid!), ja süüa meelevaldsetes kogustes kalaõlikapsleid.

Samal teemal

Kommentaarid  (6)

tegelikult vaja 20. detsember 2015 18:45
....dessertlusikatäis külmpressitud linaõli päevas muu toidu kõrvale ja kõik OK! Pudel sellist õli/0,5l/ maksab 3,40 euri Prismas! Jätkub O3 ja O6 -t paariks kuuks!
Üliõpilane Larissa 19. detsember 2015 10:20
Kalaõlikapsli müüja on läinud närvi ja asunud kommentaariumis lahmima ja hirmutama, et vähemalt 300grammi tuleks süüa iga päev! Asjatu, sisutu, kasutu pingutus!
Kuna on tulemas pühade aeg, siis teeks heateo ja abistaks inimesi pisut! Kui ostate lõhet või forelli ja valmistate temast kodus kuumtöödeldult toidu, tuleb 100g hinnaks keskmiselt 0,8...1 EUR. Pane nüüd tähele! Juba sajas grammis on piisavalt oomega 3, et katta päevane vajadus, lisaks aga on selles suur hulk kõrgväärtuslike valke (lausa 20...26 grammi!), rikkalikult joodi, seleeni, fosforit, kaaliumi, toimivas hulgas ka tsinki ning kaltsiumi, rikkalikult D-, B3-, B6-vitamiini, palju E-, B5-, H-vitamiini, toimimisväärselt ka B1 ja B2 vitamiini. Rääkimata toimivast kogusest ülivajalikust ja inimorganismile sobivast B12-vitamiinist ning toimivast kogusest vitamiin Q-st. Kalaõlikapslitest seda kõike ei saa! Aga veel, kui võtta kalaõlikapslite purgi keskmine hind ja tegelik oomega-3 enda sisaldus neis kapslites, siis tuleks selleks, et katta päevavajadus oomega-3 suhtes manustada tegelikult nii palju kapsleid, et kulub umbes 2 EUR. Pane aga veel tähele! Saamata jäävad väga paljud muud kasulikud hädavajalikud toitained (vt seda loetelu ülalpool). See tähendab, et kui võtta veel arvesse kogu saadav toitaineline kasulikkus, siis muutub võrdlus kalaõlikapslite jaoks üsna katastroofiliseks! Aga valik kuidas oma raha kulutada on igaühe enda asi!
Häid pühi!
Vastus Larissale 19. detsember 2015 10:36
See on õige ainult siis, kui forell ja lõhe on looduslikud, mitte kunstlikult kasvatatud.
Kõik kommentaarid

SISUTURUNDUS