Toiduuudised

Viis aju turgutavat ainet, mida saab vaid lihast (11)

Õhtuleht.ee, 4. november 2015, 15:05
Foto: ALDO LUUD
Kui oled taimetoitlane ning toidulisandeid ei tarbi, võib sul olla probleeme oma aju töövõimega. Aju vajab oma tööks nimelt mitmeid aineid, mida saab vaid lihast.

Mida aju normaalseks funktsioneerimiseks vajab?

Samal teemal

B12-vitamiin osaleb keha ainevahetuses, selle nappus põhjustab kehvveresust, häireid aju töös, vaimse tervise häireid ning laste puhul pärsib aju arengut, kirjutab portaal Eat Local Grown. B12-vitamiini omastab inimene lihast, kaladest ja munadest.

Kreatiin taastab ja ehitab lihaskude, kuid aju kasutab seda ainet oma igapäevases töös, muuhulgas ka mõttetöös. On leitud, et taimetoitlastel paranevad kreatiinilisandit võttes paljud kognitiivsed võimed, kuid skeletilihastesse sellest siiski ei piisa. Keratiini saab looma- ja linnulihast.

D3-vitamiin. D-vitamiini puudus on päikesevalguse nappuse tõttu väga levinud, eriti Põhjamaades. Selle vitamiini nappus toob kaasa häiritud ajutöö, väsimuse ja depressiooni. D3 on vitamiin, mida saame ainult loomsetest allikatest – parimad selleks on kala ja kalaõli.

Karnosiin kaitseb nii aju kui terve keha kudesid haiguste ja muude kahjustuste eest. Karnosiini leidub vaid loomses toidus.

Omega3 rasvhapped on aju koostise lahutamatu osa, mida organism ise ei tooda. Need rasvhapped osalevad aju ja vaimse võimekuse arengus, eriti lastel ja lapseootel naistel. Omega3 rasvhapete rikkad toidud on näiteks lõhe, makrell, heeringas ja hiidlest.