Toiduuudised

Võitle astma vastu targalt toitudes 

Katrin Rohtla, 8. aprill 2015, 12:32
Nii tomatid kui küüslauk on head road astma vastu võideldes.Foto: ALDO LUUD
Nagu arstid tihti rõhutavad, saavad paljud terviseprobleemid alguse elustiilist ehk sellest, mida me sööme. Lasteaia- ja koolitoidule spetsialiseerunud toitumisnõustaja Reelika Õigemeel kinnitab, et tervisliku toitumise abil saab oma tervist tugevdada.

Mida toitumises järgida, kui vaevled astma küüsis?

- Söö piisavalt puu- ja köögivilju: köögivilju vähemalt 500g, puuvilju, marju vähemalt 300g päevas.

- Eriti rohkelt söö rohelisi köögivilju, mis sisaldavad bioflavonoide ja teisi antioksüdante ja sisaldavad vitamiine C ja E, mis aitavad vähendada kopsu turset ja neutraliseerida ärrituse (põletiku) poolt tekitatud rakke kahjustavaid vabu radikaale (oksüdante).

- Tarbi ohtralt küüslauku ja sibulat. Need on suurepärased antioksüdantide allikad.

- Immuunsüsteemi tugevdamiseks võta D3-vitamiini tilkadena aastaringselt juurde.

- Oomega-3 rasvhapped on elutähtsad. Need aitavad vähendada ja parandada põletikulisi protsesse. Neid leidub rasvases kalas (värske heeringas, räim, kilu, makrell, sardiin, lõhe, forell), külmpressitud taimeõlides, lina-, chia- ja kanepiseemnetes.

- Suurenda E-vitamiini tarbimist. Seda leidub palju täisteraviljades, seemnetes ja nisuidudes.

- Suurenda lükopeeni sisaldavate toiduainete tarbimist. Head lükopeeniallikad on tomat, punane paprika, aprikoos, papaia, arbuus.

- Tarbi toiduvalmistamisel rafineerimata külmpressitud oliiviõli (seda võib kuumutada kuni175 kraadini), et saada piisavalt omega-9 rasvhappeid.

- Vähenda soola tarbimist ja väldi kindlasti maitsetugevdajat E621 ehk naatriumvesinikglutamaati sisaldavate toiduainete tarbimist.

- Väldi kõiki lima tootvaid toiduaineid – piimatooteid, šokolaadi, rafineeritud nisu, peenleiba, kooke, valget suhkrut ja muid töödeldud toite. Need süvendavad hingamisteede probleeme, kuna liigne lima blokeerib hingamisteid.

- Võimalusel vii miinimumini või likvideeri vajadusel täielikult piimatooted oma menüüst, sest need soodustavad põletikuliste protsesside ägenemist.

- Astma või muud kroonilised hingamisteede probleemid võivad olla toidutalumatuse sümptomiks. Sagedasemad talumatust tekitavad toiduained on piimatooted, nisu ja suhkur. Proovi neid toitusid mõnda aega (2-4 nädalat) vältida ja siis ükshaaval menüüsse tagasi võtta. Nii on võimalik enesetunde järgi aru saada, mille suhtes võib talumatus esineda. Teine võimalus on lasta ennast testida toitumisterapeudi juures.

Samal teemal

23. mai 2017, 15:00
Õigete toitumisharjumuste kujundamiseks tuleb õigeid valikuid teha maast-madalast
21. mai 2017, 12:39
Milline peaks välja nägema pere tervislik toidulaud?
15. aprill 2015, 11:00
Laps peaks parema tervise nimel piirduma kahe klaasi piimaga päevas
7. aprill 2015, 09:29
Astma – kõige sagedamini esinev krooniline hingamisteede haigus