Foto: PantherMedia / Scanpix
Tervis Pluss 24. veebruar 2015 10:12
Hommikul söömata jätmine on viga, sest organism vajab glükoosi. Kui organism normaalse süsivesikutepõhise toiduga glükoosi ei saa, peab maks selle tootmiseks tegema väga ränka tööd, et hoida vere suhkrutase normi piires. Söö hommikuks mõõdukas koguses komplekssüsivesikuid sisaldavaid toite (pudrud, pastaroad jm).

Varusta organismi ka biokõrgkvaliteetse valguga, mida saad munast, kalast, linnulihast, jogurtist jm. Ära söö hommikul väga rasvarikast toitu.

Allikas: Mihkel Zilmer, Urmas Kokassaar, Anne Lill "Normaalse söömise kursuse käsiraamat. Teejuht ja abimees eluks nüüdisaja globaalsel infoprügimäel"

• Teelusikatäis kaneeli enne hommikusööki kiirendab ainevahetust.

Kaneel mõjutab tõesti insuliini ainevahetust, tekitades nõrgema insuliinireaktsiooni. Arvatakse, et kaneel "jäljendab" insuliini, stimuleerides vastavaid retseptoreid ja reguleerides seega vere suhkrutaset, ilma et keha peaks ise vabastama nii palju insuliini.

Samas näitavad katsed laborirottidega, et rasvamassi vähendamisel on kaneelist teatud kasu. Tõestatav on psühholoogiline mõju – magus kaneel võimaldab magustoidule vähem suhkrut lisada ning kaudselt on seegi kaalu alandamisel abiks.

• Supilusikatäis oliiviõli enne hommikusööki aitab kahandada magusaisu.

Pole head uuringut, mis tõestaks, et magusaisu tekib rasvade puudumisest. Magusaisu võib märku anda üldisest energiapuudusest ja kui süüa pidevalt magusat, kõigub vere suhkrutase väga palju, ning ollaksegi magusaisu ja väsimuse nõiaringis. Normkaalus inimesel võib magusaisu viidata sellele, et ta sööb liiga vähe ja tal on kaloritest üleüldiselt puudus.

Hommikuse õlilonksu kohta lugesin uuringut, mis näitas, et õli tarvitajate seas oli kaalulangus suurem, aga see erinevus oli väike.

• Enne sööki ei tasu juua, sest see lahjendab seedemahlu ja raskendab seedimist.

Kui räägime tervest inimesest, kel on terve magu, võime veejoomisega maomahlu vabalt lahjendada. Maos on retseptorid, mis analüüsivad pidevalt pH-taset ja aitavad taastada normaalse seisu. Ühe uuringu kohaselt sõid ülekaalulised katsealused pool tundi enne sööki vett juues keskmiselt pisut vähem kui need, kes ei joonud. Vesi täidab kõhtu ja kui hommikul on janu, siis tasub juua küll.

Kui see väide vastaks tõele, siis tekib küsimus, et kas suppi ei tohigi süüa? Toidu juurde võib juua küll.

Müüte murdis Jorgen Matsi.