Toiduuudised

Kerged jõulud – otsustamise küsimus (4)

Reeli Maasikamäe, 24. detsember 2014, 09:38
Rammusad jõulutoidud saab muuta kergemaks, kui teed tarku valikuid juba poes, näiteks ostad nähtava rasvata liha või valid hoopis kala.Foto: PantherMedia / Scanpix
Üks, mida kõik jõululauas vältida üritavad, aga mis sageli ikkagi juhtub, on ülesöömine. Kuidas laual peidus olevaid riukaid vältida?

Anne Piirsalu, Figuurisõprade tegevjuht

Minu jaoks algab jõuluaeg esimese advendiga. Toon siis koju jõulu­kaunistusi, põletan küünlaid ja südamesse ongi pugenud eriline tunne. Jõulud on meie peres rahulik lähedastega koos olemise aeg.

Samal teemal

Kuna ka tööl on siis vaiksem, saan ma 100% seda imeilusat aega nautida. Hea meelega käin ma jõulukontsertidel. Kui on lund, siis kindlasti ka suusatan, et lumisest metsast mõnu tunda.

Jõululaupäeval on meil kindlasti kodus kuusk. Külla tulevad lapsed, lapselapsed ja ka jõuluvana. Jagame kingitusi ja pärast sööme koos õhtust.

Mis on toidulaual? Laual on traditsioonilised jõulutoidud, nagu hapu­kapsas, verivorst ja keedukartul. Hapukapsas on valmistatud ilma rasvata. Lisaks oleme juba aastaid teinud ahjus hane ning kindlasti on laual ka värske salat. Lapsed küpsetavad alati ise piparkoogid, mida nad ka kaunistavad, ning teeme ka pühadekoogi. Laual on näksimiseks puu- ja köögiviljad ning pähklid.

Kas sööte pühade ajal rohkem? Jõulude ajal söön veidi rohkem kui tavaliselt, kuid ma ei muretse sellepärast, sest ülejäänud ajal olen siiski mõõdukas sööja. Kui on pikad pühad ja õues pole võimalik liikuda, siis vahel on pühadega tulnud mõned liigsed kilod.

Nendest vabanemiseks hakkan jaanuaris taas täitma toidupäevikut – märgin üles, mida söön, ja see on toiminud väga hästi. Kuna tean täpselt, kuidas saab kaalus maha võtta ja samal ajal nautida maitsvat sööki, siis mõned lisakilod pärast pühi ei valmista mulle peavalu. Kui õigeid samme astuda, on neist kerge vabaneda!

Kuidas jääda tervislike söömisharjumuste juurde? Eelkõige tuleb teadvustada, kas soovid need jõulud pisut tervislikumalt veeta, sest eesmärk loob eeldused tegutsemiseks! Pea meeles, et juba väikestest muutustest sünnib kasu.

Anne soovitab

> Rammusad jõulutoidud saab muuta kergemaks, kui teed tarku valikuid juba poes, näiteks ostad nähtava rasvata liha või valid hoopis kala.

> Ära kunagi mine poodi tühja kõhuga, sest nii võid ostude tegemisel kaotada kaine mõistuse.

> Rammusate jõuluroogade juurde paku värvilisi köögivilju.

> Hoolitse, et laual oleks ka kalorivaeseid ja tervislikke suupisteid. Puu- ja köögi­viljad võiksid olla aukohal.

> Hapukapsas valmista ilma rasvata.

> Vähenda küpsetistes suhkrukogust kolmandiku võrra.

> Kui tarbid alkoholi, tee seda targalt, sest alkohol annab palju kaloreid ning tekitab söögiisu.

> Hoia nägemisulatuses vesi.

> Hoia jõuluaja maiustused vahepalaks.

> Väldi pidevat näksimist.

> Võta enne pidusööki kerge eine, sest tühja kõhuga ei suuda keegi jääda mõõdukaks.

> Pidulauas naudi toite, mis sulle kõige enam maitsevad, ja muu jäta söömata.

> Veeda jõuluaeg aktiivselt. Füüsiline koormus aitab kontrollida isu ning kulutab energiavarusid.