Toiduuudised

Söödavad metsataimed (2)

Allikas: Nami-Nami, 26. mai 2012 09:10
 

Üks väheseid taimi, mis säilitab C-vitamiini nii kuivatamisel, soolamisel kui marineerimisel. Nii palju C-vitamiini, kui nurmenuku lehtedes (õites on seda pisut vähem), leidub veel vaid mõne kibuvitsaliigi marjades. Lisaks sisaldab nurmenuku maapealne osa P-aktiivseid aineid, karotiini ja E-vitamiini.

Nurmenukk aitab hästi köha vastu, sest sel on röga lahtistav toime. Raviva toimega saponiine leidub kõige enam juurikates, aga ka õites ja lehtedes. Lille maapealsetel osadel on veel tugev higistama ajav ja rahustav toime, nad võtavad ära peapöörituse ja vähendavad reumavalusid.

Kevadistest noortest lehtedest võib valmistada salateid nagu harilikust lehtsalatist.

Allikas: Nami-Nami

NÕGES

Nõgeselehed sisaldavad peaaegu kõiki vitamiine, eriti C-vitamiini. Samuti saab taimest erinevaid orgaanilisi happeid, fütontsiide, tanniine ja mikroelemente nagu vaske, rauda, vanaadiumi, magneesiumit jt.

Nõgesel on hulgaliselt kasulikke omadusi: peletab väsimust; sisaldab vitamiine; korrastab seedimist; tõstab südame ja veresoonkonna toonust; aitab kehast vett välja viia; leevendab suhkruhaiguse nähte; suurendab vere hüübivust; aitab nahaprobleemide korral; aitab neeru- ja kuseteede haiguste korral; aitab bronhiidi vastu; ravib liigesepõletikku; leevendab heinapalavikku; tugevdab juuksekasvu.

Allikas: Fitness.ee

KARULAUK

Karulauk on kaitsealune taim. Loodusest tohib teda korjata ainult oma pere tarbeks ja ilma juuri vigastamata. Küll aga võib teda aias kasvatada. Karulaugulehtede väärtus seisneb suures koguses C-vitamiinis - karulaugus on 10-15 korda rohkem C-vitamiini kui sidrunis. Küüslaugumaitselised vitamiinirikkad karulaugulehed sobivad ideaalselt salatisse, pestosse, maitsevõisse, aga ka suppide, pasta-, riisi- ja kartulitoitude maitsestamiseks.

Kuna suured C-vitamiini doosid aitavad leevendada palavikku ja külmetushaiguseid, kasutatakse karulauku ka nende raviks. Karulauku kasutatakse veel ateroskleroosi, kõrge vererõhu ja kõhuhädade korral. Karulauk on organismi puhastava toimega, mis aitab rohke tarbimise korral organismil vabaneda nii pärmseenest kui ussnugilistest. Karulauk tõstab söögiisu. Karulauk ei sobi inimestele, kel on maohaavandid.

Karulauku tuleks toiduks tarvitada enim toorelt. Pikemal kuumutamisel hävib taimest olulisel määral C-vitamiini, maitset ning aroomi.

Allikas: Bioneer.ee

NAAT

Kui naat juba väljas, siis eestlane enam nälga ei sure, öeldi Põhjasõja ajal. Vanasti pakkisid turukaupmehed eeterlikke õlisid sisaldavatesse naadilehtedesse köögivilju, et kaup püsiks värskem ja lõhnaks hästi.

Naat on eriti rikas E-vitamiini poolest. Peale selle on rohkesti C-vitamiini, eeterlikke õlisid. Leidub antioksüdante, mineraalaineid, kiudaineid. Naadis on ka sooltebaktereid hävitavaid aineid ja flavonoide. Naadist valmistatud toit on kergesti omastatav ja puhastab organismi. Aitab seedimisprotsessi tasakaalustada. omastada paremini nii valke kui süsivesikuid.

Allikas: Terviseleht

HAPUOBLIKAS

Meeldivalt hapu maitse ja askorbiinhappe sisalduse tõttu eelistatakse hapuoblikat tarvitada toorena, värskena. Samas võib hapuoblikat ka konserveerida, soolata, kuivatada ja isegi suhkruhoidisena valmistada.

Hapuoblika lehed sisaldavad rohkesti C-vitamiini - 40-150mg/%, ent hapuoblikas on ka B1, B2, K, PP vitamiine, karotiini, õunhapet, rohkesti rauda, kaltsiumi ja vaba oblikhapet.

Hapuoblikat võib kasutada nii suppides, salatites ja pirukatäidistes kui ka maitsetaimena.

Samal teemal

26.05.2012
Praegu on õige aeg süüa karulauku, võililli, nurmenukke, nõgeseid ja naati