Taimne toit on kasulik nii tervisele kui ka rahakotile.Foto: Lumn, Pexels
Laura Karro 14. jaanuar 2022 18:50

Erinevad dieedid tulevad ja lähevad, aga aastakümneid on püsinud soovitus süüa suuremas osas taimset toitu, sest nii on tervisele kasulik. See ei tähenda, et liha peaks vältima. Piisab, kui jälgida taldrikureeglit, mis soovitab täita selle kahe kolmandiku ulatuses taimse toiduga.

1. Vähendad haiguste riski

On tehtud palju uuringuid, mis on tõestanud, et kui süüa õiges tasakaalus rohkem taimset toitu, vähendades samal ajal menüüs loomseid saadusi, väheneb südamehaiguste ja diabeedi tekkeoht. Taimse menüüga saab hoida kontrolli all vere glükoosisisaldust ja võib langetada ka halba kolesterooli ja vererõhku. Taimse toidu eelistamine vähendab ka liigesepõletiku vaevusi.

Samuti on leitud, et taimetoitlastel on 22% väiksem oht haigestuda soolevähki, sest nende toit sisaldab rohkem kiudaineid.

2. Saad rohkem vitamiine

Kes söövad sageli mitmekesist taimetoitu, ei pea muretsema vitamiinide ja mineraalainete puuduse pärast kehas. Taimne toit sisaldab palju olulisi toitaineid, mida mujalt ei saa. Selleks lülita oma toidulauale kõiki värvi köögi-, puu- ja juurvilju, ka pähkleid ja seemneid.

3. Säilitad tervisliku kehakaalu

Taimne toit ergutab seedimist ja on enamasti kalorivaesem kui lihatoidud, nii et lihtsam on saavutada ja säilitada normaalkaalu. On teada, et 60–70% kaalukaotusest on reguleeritav toitumisega ja ülejäänud füüsilise aktiivsusega.

Siiski võib ka taimetoit olla ebatervislik, kui sisaldab üleliia rasva või suhkrut. Ohukohaks on ka valge sai, pasta ja riis. Tervislik valik on vahetada need täisteratoodete vastu, kuid siiski mitte liialdada.

Tervisliku kehakaalu hoidmine on tähtis, et vähendada haigestumist erinevatesse rasketesse haigustesse, nagu näiteks vähk. Ainuke ülekaalust suurem vähiriski tegur on suitsetamine.

4. Säästad raha

Kuna liha, kala ja mereandide tootmine/töötlemine on kallis, siis seda suurem on ka hind. Taimne toit on aga odav! Juurikad, kapsad ja kartulid on ühed soodsamad toiduained poodides, mis ka säilivad hästi. Teisedki köögiviljad ja paljud puuviljad saad kätte hea hinnaga.

5. Võidad kergema enesetunde

Lihatoitudega liialdades jääb kõhtu raske tunne, nii et läheb tükk aega, enne kui energia taastub. Kui taldrikul on rohkem taimset ja vähem lihakraami, siis roidumust ei teki.