Toiduuudised

PANE TÄHELE! Kuus tavalist kokkamisharjumust, mis kaalulanguse tuksi keeravad 

Toidutare, 10. oktoober 2020, 10:16
Liiga suured portsud takistavad tervislikke eluviiseFoto: Unsplash
Jälgid ja alandad ja mida kõike veel, aga mis ei liigu, on kaalunumber. Ära süüdista ennast, dieeti ega oma ainevahetust - äkki on süüdi need kuus väga levinud valearvestust kokkamisel?

1. Kasutad liiga palju õli

Kaalu alandajad teavad unepealt, et üks supilusikatäis õli on 120 kalorit. Ehk väga palju. Õliga tuleb piiri pidada. Ent kas sa ka tead, kui palju sa vaba käega õli pannile valades tegelikult sinna kummutad?

Käemõõt võib olla vägagi petlik. Õli ei ole pannile nii palju vaja, eriti kui see sul on nakkumatu pinnaga. eelista kas õlipritsi või mõõda õli enne lusikale ja siis vala pannile.  Kindlasti tuleks õli üle panni kallutada ja niimoodi see praadimiseks ette valmistada. 

2. Usaldad liiga palju silmamõõtu.

Sa ikka tead, kui vähe on tegelikult soovituslik pastaportsjon? Tennispall. Või kui napp on lihakogus, mis võiks ühel toidukäigul taldrikule jõuda - kaardipakk. 

Kodukokad panevad juba asju käe ja maitse järgi - ah küll seda retsepti ma oskan ja küll ma juba tean  Nii aga võivad kogused väga kiiresti mitmekordistuda. Pannkookidele tuleb topeltkogus suhkrut ja õhtunepastaports on tegelikult kolme jagu, Nii need grammid kilodeks muutuvadki - sinu puusadel. 

3. Sööd liiga suurtest nõudest

Portsud on läinud aastatega heaoluühiskonnas, mis tahab üha rohkem ja rohkem müüa, üha suuremaks ja taldrikud samuti. Vaata oma vanaema nõudekappi - nii pisikesed olidki vanasti taldrikud! Praegused on nende kõrval liuad. Vanaaegne praetaldrik on tänapäeval nagu leivaalus. 

4. Proovid liiga palju

Toitu tuleb proovida, leiavad kõik profikokad. Muidu sa ei ta selle maitset. Aga hoiduda tuleks ka teisest äärmusest - sööd süüa tehes juba kõhu täis ja hiljem lauas seltskonna mõttes veel teise portsu otsa. 

Kui sa tead, et ei suuda kokates nälga taltsutada, söö enne väike kerge lahja eine. Kasvõi üks õun. 

5. Järgid retsepti liiga täht-tähelt

Just - see võiks ju olla hea, aga pole. Nii mõnedki retsepti sisaldavad mõttetult rasvaseid koostisosasid, mis kaalu langetajale teps mitte kasuks ei tule. Näiteks võid kastmetes üsna rahulikult asendada vahukoore kohvikoorega - maitse sellest suurt ei muutu, aga puusajoon küll. Paljudes kookides võib julgelt suhkrukogust kahandada. Liha saab näiteks asendada lahjema tüübiga (siga kana vastu, kahanda vaid siis küpsetusaega) või hoopis ubadega. Ja nii edasi. 

Mida kogenenumaks kokaks saad, seda rohkem oskad näha kohti, kus saab retsepte teha lahjemaks. 

6. Teed liiga palju toitu

Ahh, see imeline oskus teha süüa vaid ühele! No meie ju ka ütleme oma nädalamenüüdes, et tee mitu portsu ja ülejääk külmuta. Ent see töötab vaid siis, kui endale taldrikule head ja paremat kuhjates sa sellega arvestad! Ei maksa kohe pool potti endale kaussi kühveldada ja siis imestada, et oi, näe ei jäänudki väga üle.