Toiduuudised
14. mai 2020, 12:50

SUUR NOSTALGIAGALERII | Legendaarne Kosmose tuub ei olnudki marmelaad ega jõudnud kunagi tähtede vahele (2)

Paljude inimeste lapsepõlvemälestustesse kuulub legendaarne Kosmose tuub, mida valmistati Põltsamaal ajavahemikus 1964–1990 ja mille kohta on tänini liikvel erinevaid legende – et Kosmose tuubid käisid nõukogude kosmonautidega kosmoses, et tegu oli magusa marmelaadiga ning et tuubide tootmine oli salastatud.

Veel tänagi saab toonase tehase järeltulija kirju palvega nostalgiline Kosmos tagasi poelettidele tuua. Tegelikult ei jõudnud Kosmos kunagi kosmosesse, magusast maiusest oli hapu tuubitoode väga kaugel ning Kosmose tuube müüdi igas Eestimaa toidupoes ehk mingist salastatusest ei olnud juttugi, on kirjas meediale saadetud teates. 

Kuigi paljud mäletavad Kosmost ekslikult marmelaadina, siis tegelikult oli selle toote liigitus ekstrakt ja see oli tulihapu. Kosmose ekstrakti valmistati naturaalsetest happerikastest puuvilja- ja marjamahladest, suhkrust ja sidrunhappest. Selle tarvis tihendati vaakumseadmes mahla, lisati 55-60% suhkrut ja tihendati veel kuni saavutati 6-8-kordne konsentratsioon.

Kuna Kosmos oli otse tuubist tarbimiseks liiga kange, siis soovitati seda kasutada mahlajookide valmistamiseks – ühest tuubist sai liitri jooki. Lisaks sobis Kosmos tortide kaunistamiseks ja magustoitude valmistamiseks.

Populaarsuse kogus ekstrakt aga hoopis neljakandiliste küpsiste kattena ning lisaks tikkusid lapsed ekstrakti otse tuubist imema, kuigi tolleaegses infobrožüüris oli hoiatus, et kõrge happe- ja suhkrusisalduse tõttu pole soovitatav ekstrakti tuubist imeda, see võib kahjustada hambaid.

Ilmselt üheks põhjuseks, miks Kosmost järjekindlalt marmelaadiks nimetatakse, on asjaolu, et Põltsamaal toodeti samal ajal ka tuubimarmelaade, millest populaarseim oli õunamarmelaad. 

Kosmost toodeti viimast korda 1990. või 1991. aastal, marmelaadi paar-kolm aastat kauem. Tarbijate soovil valmistati aastal 2000 lühiajaliselt veel jõhvika-õunamarmelaadi tuubis, kuid sellest ei saanud müügihitti, sest vahepeal oli poelettidele jõudnud palju uusi ahvatlusi, inimeste maitsemeel oli edasi arenenud ning magushapu tuubimarmelaad ei tundunud enam kaugeltki nii maitsev kui kauges lapsepõlves.